Strona główna > Projekty > Zrealizowane
Świetlice/Zrealizowane/Galeria/Poczytaj/Raport ewaluacyjny/English/По-русски
Od kilku lat pracujemy z dziećmi czeczeńskimi mieszkającymi w ośrodkach dla uchodźców na Lubelszczyźnie. Od bieżącego roku zdecydowaliśmy się uporządkować i poszerzyć nasze działania. Udało nam się pozyskać środki na otworzenie trzech świetlic integracyjnych - w Lublinie, Łukowie i Zalesiu-Horbowie.
Jednym z ważniejszych problemów, z którymi borykają się dzieci uchodźcy jest swego rodzaju "zawieszenie" pomiędzy własną kulturą a kulturą polską. Z jednej strony wielu imigrantów z powodu braku dostępu do literatury i edukacji we własnym języku powoli traci kontakt z kulturą pochodzenia, z drugiej - z wielkim trudem uczy się polskich norm i wartości. Swoiste wykorzenienie nasila problemy z adaptacją w nowym kraju. Jednym z naszych pomysłów na rozwiązanie tej sytuacji jest umożliwienie i ułatwienie nauki we własnym języku - od najstarszych przedstawicieli diaspory, tych, którzy dorastali jeszcze przed wojną na Kaukazie. W tradycyjnych społeczeństwach kaukaskich to właśnie najstarsi ludzie są przekazicielami norm i wartości regulujących funkcjonowanie wspólnoty. Na uchodźctwie takich osób jest niewiele - ale tym cenniejsza jest wiedza, której mogą nauczyć.
Na zajęcia z języka i kultury czeczeńskiej zostaną zaproszone także polskie dzieci z lokalnej społeczności. Tym samym damy szansę na wzajemne poznanie się żyjącym obok siebie Polakom i Czeczenom.
Główne działania realizowane w ramach projektu to:
1. Prowadzenie trzech świetlic integracyjnych prowadzonych przez dwie osoby (Polkę oraz Czeczenkę).
- świetlica będzie ulokowana w ośrodku bądź w szkole do której chodzą dzieci uchodźcze i korzystać z niej będą zarówno cudzoziemcy starający się o status uchodźcy jak i polscy mieszkańcy
- panie prowadzące świetlicę oprócz opieki nad dziećmi i udzielaniu pomocy przy odrabianiu lekcji będą także prowadziły zajęcia z języka polskiego i czeczeńskiego.
2. Zajęcia dla dzieci. W świetlicy dzieci będą mogły uczestniczyć w zajęciach plastycznych, muzycznych, tanecznych oraz w warsztatach psychologicznych.
3. Biblioteczka, w której zgromadzone zostaną publikacje polsko-, rosyjsko- i czeczeńskojęzyczne.
Projekt został zakończony 31.12.2012 roku.
Kontakt: ola.gulinska@hf.org.pl
Komentarze
Wsparcie integracji dzieci uchodźców 2012
Ola Gulińska (2012-02-03)Świetlice/Zrealizowane/Galeria/Poczytaj/Raport ewaluacyjny/English/По-русски
Od kilku lat pracujemy z dziećmi czeczeńskimi mieszkającymi w ośrodkach dla uchodźców na Lubelszczyźnie. Od bieżącego roku zdecydowaliśmy się uporządkować i poszerzyć nasze działania. Udało nam się pozyskać środki na otworzenie trzech świetlic integracyjnych - w Lublinie, Łukowie i Zalesiu-Horbowie.
Jednym z ważniejszych problemów, z którymi borykają się dzieci uchodźcy jest swego rodzaju "zawieszenie" pomiędzy własną kulturą a kulturą polską. Z jednej strony wielu imigrantów z powodu braku dostępu do literatury i edukacji we własnym języku powoli traci kontakt z kulturą pochodzenia, z drugiej - z wielkim trudem uczy się polskich norm i wartości. Swoiste wykorzenienie nasila problemy z adaptacją w nowym kraju. Jednym z naszych pomysłów na rozwiązanie tej sytuacji jest umożliwienie i ułatwienie nauki we własnym języku - od najstarszych przedstawicieli diaspory, tych, którzy dorastali jeszcze przed wojną na Kaukazie. W tradycyjnych społeczeństwach kaukaskich to właśnie najstarsi ludzie są przekazicielami norm i wartości regulujących funkcjonowanie wspólnoty. Na uchodźctwie takich osób jest niewiele - ale tym cenniejsza jest wiedza, której mogą nauczyć.
Na zajęcia z języka i kultury czeczeńskiej zostaną zaproszone także polskie dzieci z lokalnej społeczności. Tym samym damy szansę na wzajemne poznanie się żyjącym obok siebie Polakom i Czeczenom.
Główne działania realizowane w ramach projektu to:
1. Prowadzenie trzech świetlic integracyjnych prowadzonych przez dwie osoby (Polkę oraz Czeczenkę).
- świetlica będzie ulokowana w ośrodku bądź w szkole do której chodzą dzieci uchodźcze i korzystać z niej będą zarówno cudzoziemcy starający się o status uchodźcy jak i polscy mieszkańcy
- panie prowadzące świetlicę oprócz opieki nad dziećmi i udzielaniu pomocy przy odrabianiu lekcji będą także prowadziły zajęcia z języka polskiego i czeczeńskiego.
Zobacz także
Dzień czeczeński w Łukowie (Aktualności)
"Czeczenia wczoraj i dziś" - spotkanie z Krystyną Kurczab-Redlich (Aktualności)
Obcy? Zbliżenia (Projekty)
REFUGEE REVIEW - przegląd filmów o tematyce uchodźczej. (Aktualności)
Warsztat kompetencji międzykulturowych (Aktualności)
Dzieci i dzieciństwo w kulturze czeczeńskiej - spotkanie z Issą Adgerem-Adajewem (Aktualności)
Książki dla uchodźców (Aktualności)
CZECZEŃSKIE DZIECIŃSTWO (Warto poczytać)
Asystenci kulturowi w polskich szkołach (Warto poczytać)
Konferencja "Rola asystenta kulturowego w szkole" (Aktualności)
Kalendarz czeczeńsko-polski (Aktualności)
Tańce czeczeńskie w Berezówce (Aktualności)
Przystanek Polska (Warto poczytać)
Wsparcie Integracji Dzieci Uchodźców 2013 (Aktualności)
Wsparcie Integracji Dzieci Uchodźców 2013 (Projekty)
Raport ewaluacyjny - wsparcie integracji dzieci uchodźców (Warto poczytać)
Raport ewaluacyjny - wsparcie integracji dzieci uchodźców (Aktualności)
Rozbawione przedszkole (Projekty)
Zostań autorem/ką raportu ewaluacyjnego (Aktualności)
Refugee Review - przegląd filmów o tematyce uchodźczej znów w Lublinie! (Aktualności)
Edukacja przedszkolna to nie przywilej (Warto poczytać)
Dzień czeczeński w Łukowie (Aktualności)
"Czeczenia wczoraj i dziś" - spotkanie z Krystyną Kurczab-Redlich (Aktualności)
Obcy? Zbliżenia (Projekty)
REFUGEE REVIEW - przegląd filmów o tematyce uchodźczej. (Aktualności)
Warsztat kompetencji międzykulturowych (Aktualności)
Dzieci i dzieciństwo w kulturze czeczeńskiej - spotkanie z Issą Adgerem-Adajewem (Aktualności)
Książki dla uchodźców (Aktualności)
CZECZEŃSKIE DZIECIŃSTWO (Warto poczytać)
Asystenci kulturowi w polskich szkołach (Warto poczytać)
Konferencja "Rola asystenta kulturowego w szkole" (Aktualności)
Kalendarz czeczeńsko-polski (Aktualności)
Tańce czeczeńskie w Berezówce (Aktualności)
Przystanek Polska (Warto poczytać)
Wsparcie Integracji Dzieci Uchodźców 2013 (Aktualności)
Wsparcie Integracji Dzieci Uchodźców 2013 (Projekty)
Raport ewaluacyjny - wsparcie integracji dzieci uchodźców (Warto poczytać)
Raport ewaluacyjny - wsparcie integracji dzieci uchodźców (Aktualności)
Rozbawione przedszkole (Projekty)
Zostań autorem/ką raportu ewaluacyjnego (Aktualności)
Refugee Review - przegląd filmów o tematyce uchodźczej znów w Lublinie! (Aktualności)
Edukacja przedszkolna to nie przywilej (Warto poczytać)
2. Zajęcia dla dzieci. W świetlicy dzieci będą mogły uczestniczyć w zajęciach plastycznych, muzycznych, tanecznych oraz w warsztatach psychologicznych.
3. Biblioteczka, w której zgromadzone zostaną publikacje polsko-, rosyjsko- i czeczeńskojęzyczne.
Projekt został zakończony 31.12.2012 roku.
Kontakt: ola.gulinska@hf.org.pl
Komentarze
- Brak komentarzy