Strona główna > Projekty > Zrealizowane
1 autobus, 40 dzieci, 12 godzin, ponad 300 kilometrów opowieści z dawna i z teraz o wielokulturowej Lubelszczyźnie.
Na Wyprawkę* nie trzeba zabierać ze sobą niczego. Można kanapki, wygodne buty i ciepłe ubranie (pogoda bywa kapryśna). Niepotrzebny telefon (poza niezbędnym kontaktem z rodzicami), mp3 (w autobusie słuchamy, rozmawiamy i gramy w gry, a muzyki słuchamy trochę innej niż zwykle), aparat (można, ale dokumentację foto wszyscy dostaną na płytach cd). Za to z Wyprawki można przywieźć do domu dużo więcej.
WIEDZĘ, której próżno szukać w podręcznikach. Wiedzę na wycieczce zdobywa się poprzez bycie w miejscachbezpośrednio związanych z mniejszościami narodowymi, religijnymi czy etnicznymi, które na odwiedzanym terenie żyły lubżyją do tej pory. Bo jak inaczej można obalić mity i stereotypy związane z mniejszościami? Naszym zdaniem, tylko aktywnie, przez bezpośrednie doświadczenie i ruszając się z domu.
UMIEJĘTNOŚCI I SPRAWNOŚCI: szukania, analizowania, łączenia faktów, wyciągania wniosków. Bo Wyprawka to przede wszystkim całodniowy warsztat, który wymaga od uczestników i uczestniczek maksymalnego skupienia, zapamiętywania i aktywności w zadaniach grupowych.
Metody edukacyjne, jakimi pracujemy na wycieczkach, aktywnie włączają wszystkie dzieci, by w kolejnych odwiedzanych punktach mogły niejako poczuć, dotknąć i spróbować miejsc, w których się znajdują. Miejsc z ciągle żywą historią, także tą trudną, pozbawioną łatwych wyjaśnień.
Jeszcze więcej świeżego powietrza i wiedzy o wielokulturowych społecznościach uczestnicy/czki Wyprawek zdobywają podczas gry terenowej. Wtedy liczy się nie tyle szybkość, co ilość zapamiętanych w ciągu dnia informacji i umiejętność pracy z grupie. W grze terenowej są elementy czytania i rozumienia tekstu w tym fragmenty relacji, mapy, czy planu miasta. Są analizy i łączenie fotografii, uzupełnianie tekstu, kojarzenie symboli z ich znaczeniem. Gra jest połączeniem intensywnych ćwiczeń umiejętności poznawczych z tymi społecznymi, niezbędnymi do pracy w kilkuosobowych i większych grupach. Bo trzeba umieć się dogadać. Żeby było sprawniej, trzeba podzielić zadania: ktoś czyta, ktoś pisze i wypełnia, ktoś szuka znaków, kolejna osoba myśli, dokąd iść dalej.
ZNAJOMOŚCI, bo czasem siedząc z kimś od dawna w jednej ławce zdarza się nie wiedzieć o koledze/koleżance zbyt wiele. Podczas Wyprawki dzieje się całe mnóstwo gier, zabaw i energizerów, które poza tym, że rozbudzają, rozkręcają i rozgrzewają (zwłaszcza podczas zimowych edycji), mają dużą wartość integracyjną i poznawczą, stwarzają sytuacje, kiedy musimy (bo my też bierzemy udział w zabawach) obrać pewne role i wchodzić w różne nowe interakcje. A to daje dzieciom masę pozytywnej energii.
Wyprawkowe znajomości to jednak nie tylko koledzy i koleżanki. W czasie naszej podróży odwiedzamy miejsca i ludzi, którzy w swoich lokalnych społecznościach pracują z historią, kulturą, animują najbliższe otoczenie, pracują na rzecz pozytywnych zmian. Chcemy pokazać dzieciom, że można inaczej, ciekawiej i z pasją opowiadać o swoim miejscu, pracować na jego rzecz i jeszcze zarażać swoją pasją innych. I wcale nie trzeba wyjeżdżać daleko.
Wyprawki, pokazują ten praktyczny wymiar pracy z pamięcią, historią i lokalną społecznością. Nie możemy pominąć ważnego punktu każdej wycieczki, czyli miejsc na porę obiadową. W każdym, najbardziej oddalonym odcinku naszej trasy jesteśmy w stanie zorganizować domowy posiłek. Z dokładkami do syta.
Staramy się też odkleić od stereotypów, przełamać je faktami. Naszym zdaniem młodzi ludzie są gotowi, aby o pewnych sprawach rozmawiać otwarcie. Dostosowanych do ich wieku językiem mówimy zatem o Holokauście, Akcji Wisła, przymusowym osiedlaniu Romów – o tym co najtrudniejsze.
Wartością dodaną jest moment, w którym uczestnicy zaczynają zastanawiać się nad sobą – kim ja jestem w tym zestawieniu? Kim byli moi dziadkowie, w jakim języku mówili i do którego boga chodzili się modlić, jak nazywał się ten kościół i kogo mieli za sąsiadów? Jak dziś budować relacje z innymi, tymi nowymi innymi, dla których instrukcja obsługi dopiero się pisze, po obu stronach tego nowego dialogu? I to jest wielkie wyzwanie nowej edukacji o wielokulturowości. Pokazać wiele stron, dać przestrzeń na pytania, pokazać fakty i pozwolić na wyciąganie wniosków. Nawet gdyby miało to trwać latami.
TRASY | EDYCJE |
*WYPRAWKA - Wyprawka to komplet, który dostajemy na drogę. To bagaż doświadczeń, rzeczy, pomysłów, które wynosimy z domu, szkoły, podwórka, zajęć dodatkowych... To bezzwrotny podarunek.
Możemy się też umówić, że wyprawka to także mała wyprawa. Nasza Wyprawka łączy w sobie wszystkie te znaczenia.
Film z wyprawy 2011 autorstwa Alicji Kawki
Wyprawka
HF1 autobus, 40 dzieci, 12 godzin, ponad 300 kilometrów opowieści z dawna i z teraz o wielokulturowej Lubelszczyźnie.
Na Wyprawkę* nie trzeba zabierać ze sobą niczego. Można kanapki, wygodne buty i ciepłe ubranie (pogoda bywa kapryśna). Niepotrzebny telefon (poza niezbędnym kontaktem z rodzicami), mp3 (w autobusie słuchamy, rozmawiamy i gramy w gry, a muzyki słuchamy trochę innej niż zwykle), aparat (można, ale dokumentację foto wszyscy dostaną na płytach cd). Za to z Wyprawki można przywieźć do domu dużo więcej.
WIEDZĘ, której próżno szukać w podręcznikach. Wiedzę na wycieczce zdobywa się poprzez bycie w miejscachbezpośrednio związanych z mniejszościami narodowymi, religijnymi czy etnicznymi, które na odwiedzanym terenie żyły lubżyją do tej pory. Bo jak inaczej można obalić mity i stereotypy związane z mniejszościami? Naszym zdaniem, tylko aktywnie, przez bezpośrednie doświadczenie i ruszając się z domu.
Podróż śladami kultur, narodów i wyznań trwa 12 godzin. Przemieszczając się z miejsca na miejsce spotykamy się z Tatarami, Romami, Ukraińcami, Żydami, muzułmanami, prawosławnymi i wyznającymi judaizm. Oglądamy ich cmentarze, czytamy nagrobki, mówimy o nich próbując poznać choć mały fragment ich prawdziwego życia, mając świadomość, że do ich rzeczywistości i relacji panujących między tymi religiami, nie ma już powrotu. To ćwiczenie jest okazją do zadawania sobie pytań o to, jakie ludzie mogli mieć relacje, o ich tożsamość, o sam konstrukt, jakim była dawna społeczności. Czy to działało? Życie obok siebie, wspólne święta, codzienne sprawy? Pewne rzeczy możemy wyczytać, niektóre sprawdzić, a napewne tematy po prostu warto porozmawiać.
UMIEJĘTNOŚCI I SPRAWNOŚCI: szukania, analizowania, łączenia faktów, wyciągania wniosków. Bo Wyprawka to przede wszystkim całodniowy warsztat, który wymaga od uczestników i uczestniczek maksymalnego skupienia, zapamiętywania i aktywności w zadaniach grupowych.
Metody edukacyjne, jakimi pracujemy na wycieczkach, aktywnie włączają wszystkie dzieci, by w kolejnych odwiedzanych punktach mogły niejako poczuć, dotknąć i spróbować miejsc, w których się znajdują. Miejsc z ciągle żywą historią, także tą trudną, pozbawioną łatwych wyjaśnień.
Jeszcze więcej świeżego powietrza i wiedzy o wielokulturowych społecznościach uczestnicy/czki Wyprawek zdobywają podczas gry terenowej. Wtedy liczy się nie tyle szybkość, co ilość zapamiętanych w ciągu dnia informacji i umiejętność pracy z grupie. W grze terenowej są elementy czytania i rozumienia tekstu w tym fragmenty relacji, mapy, czy planu miasta. Są analizy i łączenie fotografii, uzupełnianie tekstu, kojarzenie symboli z ich znaczeniem. Gra jest połączeniem intensywnych ćwiczeń umiejętności poznawczych z tymi społecznymi, niezbędnymi do pracy w kilkuosobowych i większych grupach. Bo trzeba umieć się dogadać. Żeby było sprawniej, trzeba podzielić zadania: ktoś czyta, ktoś pisze i wypełnia, ktoś szuka znaków, kolejna osoba myśli, dokąd iść dalej.
ZNAJOMOŚCI, bo czasem siedząc z kimś od dawna w jednej ławce zdarza się nie wiedzieć o koledze/koleżance zbyt wiele. Podczas Wyprawki dzieje się całe mnóstwo gier, zabaw i energizerów, które poza tym, że rozbudzają, rozkręcają i rozgrzewają (zwłaszcza podczas zimowych edycji), mają dużą wartość integracyjną i poznawczą, stwarzają sytuacje, kiedy musimy (bo my też bierzemy udział w zabawach) obrać pewne role i wchodzić w różne nowe interakcje. A to daje dzieciom masę pozytywnej energii.
Wyprawkowe znajomości to jednak nie tylko koledzy i koleżanki. W czasie naszej podróży odwiedzamy miejsca i ludzi, którzy w swoich lokalnych społecznościach pracują z historią, kulturą, animują najbliższe otoczenie, pracują na rzecz pozytywnych zmian. Chcemy pokazać dzieciom, że można inaczej, ciekawiej i z pasją opowiadać o swoim miejscu, pracować na jego rzecz i jeszcze zarażać swoją pasją innych. I wcale nie trzeba wyjeżdżać daleko.
Wyprawki, pokazują ten praktyczny wymiar pracy z pamięcią, historią i lokalną społecznością. Nie możemy pominąć ważnego punktu każdej wycieczki, czyli miejsc na porę obiadową. W każdym, najbardziej oddalonym odcinku naszej trasy jesteśmy w stanie zorganizować domowy posiłek. Z dokładkami do syta.
Zobacz także
Wielokulturowa Lubelszczyzna (Aktualności)
Wielokulturowa Lubelszczyzna 2011 (Aktualności)
TATARSKIE REGGAE (Warto poczytać)
Film z wycieczek wielokulturowych (Aktualności)
Wielokulturowa Lubelszczyzna (Aktualności)
Konkurs rozstrzygnięty (Aktualności)
Wyprawka za 1% podatku (Aktualności)
Grant z MKiDN na Wyprawki (Aktualności)
Reportaż o Wyprawkach (Aktualności)
IDEA wyprawek to autorski program edukacyjny, dzięki któremu uczniowie poznają Żydów, Ukraińców, Tatarów, Romów. Nie gotujemy ich potraw, nie urządzamy inscenizacji bitew, nie rysujemy komiksów i nie odgrywamy ról poprzebierani za „innych” z naszych wyobrażeń. Inni są inni, nie są podobni do nas – nie uczymy przez analogie. Analogie bowiem skupiając się na nas, stawiają w centrum nas, nasze wartości i nasz ogląd świata. Różnic nie da się poznać poprzez analogie. Rabin nie jest odpowiednikiem księdza, a carskie wrota nie prowadzą do zakrystii. To co trudne dzieje się właśnie poza analogią, poza łatwym konstruowaniem podobieństw.Wielokulturowa Lubelszczyzna (Aktualności)
Wielokulturowa Lubelszczyzna 2011 (Aktualności)
TATARSKIE REGGAE (Warto poczytać)
Film z wycieczek wielokulturowych (Aktualności)
Wielokulturowa Lubelszczyzna (Aktualności)
Konkurs rozstrzygnięty (Aktualności)
Wyprawka za 1% podatku (Aktualności)
Grant z MKiDN na Wyprawki (Aktualności)
Reportaż o Wyprawkach (Aktualności)
Staramy się też odkleić od stereotypów, przełamać je faktami. Naszym zdaniem młodzi ludzie są gotowi, aby o pewnych sprawach rozmawiać otwarcie. Dostosowanych do ich wieku językiem mówimy zatem o Holokauście, Akcji Wisła, przymusowym osiedlaniu Romów – o tym co najtrudniejsze.
Wartością dodaną jest moment, w którym uczestnicy zaczynają zastanawiać się nad sobą – kim ja jestem w tym zestawieniu? Kim byli moi dziadkowie, w jakim języku mówili i do którego boga chodzili się modlić, jak nazywał się ten kościół i kogo mieli za sąsiadów? Jak dziś budować relacje z innymi, tymi nowymi innymi, dla których instrukcja obsługi dopiero się pisze, po obu stronach tego nowego dialogu? I to jest wielkie wyzwanie nowej edukacji o wielokulturowości. Pokazać wiele stron, dać przestrzeń na pytania, pokazać fakty i pozwolić na wyciąganie wniosków. Nawet gdyby miało to trwać latami.
TRASY | EDYCJE |
*WYPRAWKA - Wyprawka to komplet, który dostajemy na drogę. To bagaż doświadczeń, rzeczy, pomysłów, które wynosimy z domu, szkoły, podwórka, zajęć dodatkowych... To bezzwrotny podarunek.
Możemy się też umówić, że wyprawka to także mała wyprawa. Nasza Wyprawka łączy w sobie wszystkie te znaczenia.
Film z wyprawy 2011 autorstwa Alicji Kawki
Wielokulturowa wycieczka po Lubelszczyźnie from Homo Faber Lublin on Vimeo.
Jeszcze jeden z wielu filmików - tym razem z dziećmi z Hubinka 03.11.2011