Strona główna > Warto poczytać > Archiwum Opornika > Numer 29 (2/2008)

Bookmark and Share

ESK - DOBRE PRZYKŁADY

Piotr Choroś (2008-03-07)


Tytuł Europejskiej Stolicy Kultury przyznawany jest od 1985 r. Przez te lata kolejne miasta wypracowały masę dobrych przykładów z których naprawdę warto czerpać. Część z nich jest promowana jako tzw. dobre praktyki przez samą Komisję Europejską. Mają być one wzorem dla kandydatów w tworzeniu własnego niepow-tarzalnego programu. W tym miejscu warto kilka z nich przybliżyć. Być może na ich tle będzie nam łatwiej ocenić starania naszego miasta.

1. Squatersi - Porto i Rotterdam 2001 - artyści z całego świata zostali zaproszeni do tych miast, by je lepiej poznać. Lokalne różnice zostały przed-stawione obok siebie poprzez stworzenie dwóch, nakręconych w obu miastach, filmów mających ten sam scenariusz.

2. Nowi Młodzi Europejczycy - Cork 2005 - Nowi Młodzi Europejczycy to projekt fotograficzno pisarski, który pokazuje marzenia i aspiracje młodych ludzi w dzisiejszej Europie, bez względu na ich pochodzenie. W projekcie brało udział dziesięcioro młodych ludzi, połowa urodzonych w Cork, a druga połowa imigrantów. Projekt pozwalał osobom starającym się o azyl oraz lokalnej młodzieży pokazać ich własny wizerunek, aspiracje i obawy. Na projekt składały się debata, dyskusja i wystawa, wszystkie skupione na zagadnieniu nowych europejskich tożsamości; ich uczestnicy koncentrowali się na różnicach kulturowych, integracji i koncepcji obywatelstwa.

3. Mieszkańcy - Lille 2004 - Lille 2004 był projektem masowym, na który składały się regularne spotkania z lokalnymi mieszkańcami z każdej dzielnicy od początku 2002 roku. Udział mieszkańców w przygotowaniu wydarzeń był głównym czynnikiem sukcesu. Zespół organi-zatorów wybiera projekty, które należy przed-stawić lokalnym mieszkańcom i stowa-rzyszeniom. Stworzono unikalną sieć nowych miejsc, których głównym zadaniem jest dać możliwość mieszkańcom do spotykania się z artystami, którzy w tych miejscach pracują. Miejsca te znajdują się nie w centrach miast, ale w nieużywanych budynkach w odległych rejonach. Są one otwarte dla artystów z każdego miejsca na świecie.

4. Tajemnice sąsiedztwa - Stavanger 2008 - Projekt „Tajemnice sąsiedztwa” będzie stanowił forum spotkań pomiędzy artystami z całego świata i lokalną społecznością w związku z najważniejszymi budynkami i miejscami w regionie. Dziś mieszkańcy regionu Stavanger reprezentują ponad 100 różnych narodowości. Projekt zadaje następujące pytania: W jakim stopniu przeciętny obywatel Stavanger i Sandnes jest zainteresowany sprawami międzynarodo-wymi? Jak mieszkańcy Stavanger postrzegają swoje miasto? Co się dzieje, kiedy obywatele mają do czynienia ze współczesną sztuką relacyjną, która stawia przed nimi wyzwania? W jaki sposób postrzegają, co się dzieje, kiedy przedstawiciele innych kultur osiedlają się w ich mieście? Celem jest zainteresowanie mieszkańców rozwojem estetyczny miasta jako punktu wyjścia w debacie dotyczącej tego, w jaki sposób rozumieją tożsamość. Mamy nadzieję, że dodadzą energii pojedynczym obywatelom i ogółowi społe-czeństwa. Zostanie ogłoszony konkurs na znalezienie od pięciu do ośmiu najbardziej znaczących budowli w Stavanger i Sandness. Potem będzie miała miejsce ogólna debata na temat architektury, estetyki i rozwoju miejskiego. W założeniu każdy obywatel ma stać się aktywnym uczestnikiem od samego początku.

Opracowano na podstawie „Poradnik dla miast ubiegających się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury”, http://ec.europa.eu/culture/eac/ecocs.