Strona główna > Warto poczytać > Teksty
Od drugiej połowy lat 90. do Polski napływają uchodźcy z Północnego Kaukazu. Przez około 10 lat byli to przede wszystkim Czeczeni, od 5-6 lat, w związku z destabilizacją sytuacji w całym regionie, także mieszkańcy Inguszetii i Dagestanu. W Polsce, jako pierwszym kraju strefy schengeńskiej, oczekują na przyznanie statusu uchodźcy lub innej formy ochrony. Zdecydowana większość mieszka wtedy w ośrodkach dla cudzoziemców - usytuowanych także w naszym województwie, a ich dzieci idą do miejscowych szkół.
Od 1 stycznia 2010 r. ustawa o systemie oświaty, oprócz dotychczasowych dodatkowych lekcji języka polskiego, przewiduje możliwość organizacji zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów oraz możliwość zatrudnienia w charakterze pomocy nauczyciela, osoby władającej językiem kraju pochodzenia ucznia. Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in.dzielnica Targówek w Warszawie, zatrudniając dwoje Czeczenów w lokalnej szkole podstawowej i gimnazjum. W kilku innych szkołach, do których chodzą dzieci uchodźcy pracują asystenci doraźnie zatrudnieni przez organizacje pozarządowe. Aby promować ideę zatrudniania asystentów, dowiedzieć się jakie są sukcesy i wyzwania wobec takiego rozwiązania, Stowarzyszenie "Dla Ziemi" przygotowuje konferencję dla pracowników oświaty, w której wezmą udział m.in. czeczeńscy asystenci, dyrektorzy szkół i pracownicy NGOs. Jako Stowarzyszenie Homo Faber jesteśmy zaangażowane w przygotowanie tego wydarzenia.
Konfrencja odbędzie się 18 maja, a tymczasem proponujemy dwa, zupełnie rózne, teksty dotyczące tego tematu: Co ma Azorek z "Polityki" oraz Migracje jako wyzwanie dla polityki oświatowej państwa polskiego dr Ewy Pogorzały z PWSZ w Zamościu.
Komentarze
Asystenci kulturowi w polskich szkołach
Ola Gulińska (2012-04-10)Od drugiej połowy lat 90. do Polski napływają uchodźcy z Północnego Kaukazu. Przez około 10 lat byli to przede wszystkim Czeczeni, od 5-6 lat, w związku z destabilizacją sytuacji w całym regionie, także mieszkańcy Inguszetii i Dagestanu. W Polsce, jako pierwszym kraju strefy schengeńskiej, oczekują na przyznanie statusu uchodźcy lub innej formy ochrony. Zdecydowana większość mieszka wtedy w ośrodkach dla cudzoziemców - usytuowanych także w naszym województwie, a ich dzieci idą do miejscowych szkół.
Od 1 stycznia 2010 r. ustawa o systemie oświaty, oprócz dotychczasowych dodatkowych lekcji języka polskiego, przewiduje możliwość organizacji zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów oraz możliwość zatrudnienia w charakterze pomocy nauczyciela, osoby władającej językiem kraju pochodzenia ucznia. Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in.dzielnica Targówek w Warszawie, zatrudniając dwoje Czeczenów w lokalnej szkole podstawowej i gimnazjum. W kilku innych szkołach, do których chodzą dzieci uchodźcy pracują asystenci doraźnie zatrudnieni przez organizacje pozarządowe. Aby promować ideę zatrudniania asystentów, dowiedzieć się jakie są sukcesy i wyzwania wobec takiego rozwiązania, Stowarzyszenie "Dla Ziemi" przygotowuje konferencję dla pracowników oświaty, w której wezmą udział m.in. czeczeńscy asystenci, dyrektorzy szkół i pracownicy NGOs. Jako Stowarzyszenie Homo Faber jesteśmy zaangażowane w przygotowanie tego wydarzenia.
Zobacz także
Dacharan Zezagasz - Kwiaty życia (Aktualności)
REFUGEE REVIEW - przegląd filmów o tematyce uchodźczej. (Aktualności)
Książki dla uchodźców (Aktualności)
Filmik z Dnia Czeczeńskiego (Aktualności)
Dzieci i dzieciństwo w kulturze czeczeńskiej - spotkanie z Issą Adgerem-Adajewem (Aktualności)
Wsparcie integracji dzieci uchodźców 2012 (Projekty)
Konferencja "Rola asystenta kulturowego w szkole" (Aktualności)
Debata "Edukacja dzieci uchodźczych" (Aktualności)
Dacharan Zezagasz - Kwiaty życia (Aktualności)
REFUGEE REVIEW - przegląd filmów o tematyce uchodźczej. (Aktualności)
Książki dla uchodźców (Aktualności)
Filmik z Dnia Czeczeńskiego (Aktualności)
Dzieci i dzieciństwo w kulturze czeczeńskiej - spotkanie z Issą Adgerem-Adajewem (Aktualności)
Wsparcie integracji dzieci uchodźców 2012 (Projekty)
Konferencja "Rola asystenta kulturowego w szkole" (Aktualności)
Debata "Edukacja dzieci uchodźczych" (Aktualności)
Konfrencja odbędzie się 18 maja, a tymczasem proponujemy dwa, zupełnie rózne, teksty dotyczące tego tematu: Co ma Azorek z "Polityki" oraz Migracje jako wyzwanie dla polityki oświatowej państwa polskiego dr Ewy Pogorzały z PWSZ w Zamościu.
Komentarze
- Brak komentarzy