Strona główna > Projekty > Projekty > Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

Bookmark and Share

15. Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Praw Człowieka w Filmie 2017

Marta Sienkiewicz (2017-02-06)

 
ENGLISH
УКРАЇНСьКА МОВА
РУССКИЙ ЯЗЫК
 




WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie jest jednym z najstarszych i największych festiwali filmów o prawach człowieka na świecie, co roku gromadzącym około 70 000 widzów w całej Polsce.

WATCHDOCS. Prawa Człowiekaw Filmie to festiwal pokazujący filmy dokumentalne na wysokim poziomie merytorycznym i artystycznym, mające walor świadectwa i unikalną siłę oddziaływania. Korzystamy z tej siły, bo daje ona możliwość nowego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość. Filmy dokumentalne festiwalu WATCH DOCS zwarcają się ku świadomości społecznej, dostarczają wiedzy, kształtują wrażliwość, a w konsekwencji – postawy. Posiadają dużą wartość edukacyjną i społeczną.

W Lublinie, tegoroczna objazdowa edycja odbywa się po raz 15. Pokażemy Wam najlepsze aktualne filmy dokumentalne poruszające tematykę praw człowieka, wspólnie zobaczymy świat z różnych perspektyw, konflikty bardzo bliskie i te dalsze, których echo odbija się wokół nas, poznamy osoby niezwykłe i te całkiem zwyczajne.

Kilkanaście wyselekcjonowanych obrazów filmowych, krótkie i długie metraże, spotkania, komentarze. Przyjdźcie i przekonajcie się, jaki świat jest różny.

Zapraszamy na stronę główną festiwalu: www.watchdocs.pl

W Lublinie pokazy odbędą się w dniach 17 - 20 marca 2017 w sali kinowej Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12.
Wstęp na wszyskie filmy i wydarzenia jest bezpłatny.




17.03.2017 PIĄTEK 

17:30 OTWARCIE FESTIWALU

17:40 Zrób Sobie Kraj
80' , 2016 Francja reżyser: Antony Butts / zdjęcia: Antony Butts / montaż: Scott Stevenson / produkcja: Artline Films


Anthony Butts w swoim nowym filmie przygląda się od wewnątrz powstaniu samozwańczej Donieckiej Republiki Ludowej na wschodzie Ukrainy. Towarzysząc z kamerą czołowym postaciom pierwszej fazy konfliktu w Donbasie, brytyjski reżyser przybliża nam rzeczywistość odległą od wyobrażeń ukształtowanych przez media. Z jednej strony ujawnia korupcję, nepotyzm i wyborcze oszustwa przywódców tzw. „Noworosji”, z drugiej – uświadamia nam, że do władzy pomógł im dojść autentyczny społeczny protest. Butts, który od lat kręci filmy w Rosji (był m.in. autorem zdjęć do filmu „Pussy Riot. Modlitwa Punka”) wie, jak zdobyć zaufanie swoich bohaterów. Pakuje się z kamerą w zupełnie nieprawdopodobne sytuacje, a jego protagoniści z rozbrajającą dezynwolturą ujawniają skrywane przed opinią publiczną tajemnice. Jego film pokazuje także głębokie uzależnienie samozwańczej republiki od Rosji – polityczne, militarne i finansowe. Błyskawiczne kariery kończą się spektakularnymi upadkami, w strukturach nowej władzy miejscowych bardzo szybko zastępują „ludzie znikąd”, realizujący politykę Kremla. Tymczasem wśród ludności rośnie liczba niezadowolonych. Ale nowa władza nie potrzebuje już społecznego poparcia.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.

19:00 Debata - "Przemyśl TO!"
O sytuacji w Przemyślu mówią ważni ludzie - prezydent, działacze organizacji, czasem ktoś z władz państwowych, także dziennikarze i publicyści. Wypowiadają się w imieniu różnych grup stawiając je w opozycji. Zawsze w tym opisie są Polacy kontra Ukraińcy. Rzadko daje się im głos. Tym młodym, żyjącym na codzień w dwukulturowym świecie wcale. Wspólnie z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" potanowiliśmy to zmienić. Efektem naszej pracy są dwie filmowe produkcje stworzone przez młodych przemyślan tych o ukraińskiej i polskiej tożsamości. 
Spotkanie otowrzy pokaz filmowych produkcji. W spotkaniu wezmą udział: Piotr Tyma, prezes Związku Ukraińców w Polsce, Karolina Śmigiel z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych "e" oraz Igor Horkiw, działacz Związku z Przemyśla. Spotkanie poprowadzi Anna Dąbrowska. 


20:30 Długi dystans 
93’, 2016 Niemcy reżyser: Daniel Andreas Sager / zdjęcia: Julia Hönemann, Daniel Andreas Sager, Carina Neubohn / montaż: Nadine Müller / produkcja: Filmakademie Baden-Württemberg, ZDF, Das kleine Fernsehspiel / thelongdistance.de/

Afrykańscy biegacze święcą triumfy w długodystansowych biegach na całym świecie. Niezależnie od tego, czy chodzi o maraton w Berlinie, Bostonie czy Seulu, na podium nieodmiennie stają reprezentanci Kenii bądź Etiopii. Daniel Sager w swoim pełnometrażowym debiucie przedstawia historię dwójki Kenijczyków: Eunice i Felixa, wypatrzonych przez niemieckiego menedżera w Afryce i sprowadzonych do Europy. Oboje zostawili w domu dzieci z rodzinami i są mocno zdeterminowani, by odnieść sukces i zarobić dużo pieniędzy. Początkowe zauroczenie Europą szybko zmienia się w rozczarowanie: mimo nie najgorszych występów, za sprawą wysokich kosztów życia i prowizji menedżera ich zarobki okazują się bliskie zeru. By spełnić oczekiwania rodzin i niemieckiego gospodarza, muszą brać udział w kolejnych biegach, ale ile mogą znieść organizmy nieprzyzwyczajone do tak dużych obciążeń? Daniel Sager unika sensacyjnego tonu, a wyczucie rytmu i przemyślany montaż sprawiają, że jego film przykuwa uwagę do ostatniego ujęcia. Udało mu się pokazać rzadko zauważaną stronę dzisiejszego sportu, której na próżno szukać w telewizyjnych relacjach, choć sposób, w jaki pokazuje zawody, poziomem realizacji nawet przekracza to, co znamy z TV.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.



18.03.2017 SOBOTA

17:00 Ikona 
51 ' , 2016 Polska reżyser: Wojciech Kasperski / zdjęcia: Łukasz Żal/ montaż: Tymek Wiskirski / produkcja: Delta Film

„Ikona” przywodzi na myśl wiek XIX, nie tylko przez skojarzenia z klasyczną literaturą rosyjską, z której jakby żywcem wyjęta jest postać prowincjonalnego, syberyjskiego psychiatry, snującego rozważania o tym, gdzie mieszka dusza. Symboliczny wydaje się też budynek carskiego więzienia 180 km na północ od Irkucka, w którym dziś mieści się szpital. Pięciu lekarzy opiekuje się tu tysiącem pacjentów. Bardzo trudno stąd wyjść. W praktyce jest to niemożliwe, jeśli nie przyjedzie po kogoś rodzina. W szpitalu oprócz chorych psychicznie spotkamy więc także nikomu niepotrzebnych starszych i młodych ludzi, dziewczynki z domu dziecka, dla których zabrakło tam łóżek, byłych rezydentów poprawczaka. Ten – według słów reżysera – „społeczny śmietnik” nie jest więc tylko figurą wykluczenia, jak w wielu przecież filmach o psychiatrycznych instytucjach, ale jego dojmująco dosłowną rzeczywistością. Rejestrowaną jednak z wielką wrażliwością i empatią, w czym spora z pewnością zasługa świetnej pracy operatorskiej Łukasza Żala. Wojciech Kasperski nie zatrzymuje się na poziomie społecznym, interesuje go egzystencjalny wymiar doświadczeń ludzi, z którymi dzielimy przecież wszystko to, co naprawdę istotne.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.


18:00 Masz problem 
24 ' , 2015 Holandia reżyser: Esra Piké / zdjęcia: Stephan Polman / montaż: Xander Nijsten / produkcja: Ijswater Films


Debiutancki film Esry Piké przybliża nam dylematy pracowników opieki społecznej w holenderskim Groningen. Ich klienci to ludzie, którym nie powiodło się w życiu: Bernadette jest alkoholiczką, mieszkający w przyczepie kempingowej Robert ma problemy psychiczne. Trudno się z nimi rozmawia, jeszcze trudniej nakłonić ich do najprostszych działań, które mogłyby znacząco ułatwić im życie. Choć ich wysiłki nie przynoszą łatwo zauważalnych efektów, Thea i Albert – Jan wciąż próbują nawiązać realny kontakt z podopiecznymi. Ale jak dalece mogą ingerować w ich życie?
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.

18:30
DEBATA  "Nowe technologie. Pomagają, czy organiczają?"


Nowoczesne technologie bardzo pomagają w przezwyciężaniu barier przestrzennych, komunikacyjnych i społecznych przez osoby z różnego typu niepełnosprawnościami. Czujniki, gpsy, urządzenia monitorujące, pomiarowe i lokalizujące to tylko część tego, nad czym pracują technologie, aby zabezpieczyć osoby, które mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem. Czy istnieje granica kontroli opiekuńczej poprzez technikę? Kiedy wkracza w intymność i narusza swobodę osoby, która się nią posługuje? O tym porozmawiamy w czasie spotkania.

Gościem będzie dr Justyna Gerłowska, psycholog z wieloletnim doświadczeniem pracy w DPS z osobami starszymi chorymi somatycznie, obecnie pracuje na Uniwersytecie Medycznym i jest człoenkiem członkiem zespołu RAMCIP (http://www.ramcip-project.eu/ramcip)

Spotkanie poprowadzi Piotr Skrzypczak z Homo Faber oraz Lubelskiego Instytutu Designu/LPNT S.A.



21:00 Restauracja Zielony Talerzyk - WSTĘP WOLNY

KONCERT - KIPIKASZA 


Zespół Kipikasza to żeński duet powstały w 2013 roku, czerpiący inspirację z polskiej muzyki tradycyjnej i dziadowskiej piosenki w pełni tego słowa znaczeniu! Na ich muzykę składają się instrumenty z różnych stron świata, mała elektronika, autorskie instrumenty wykonane z „byle czego”, białe śpiewy oraz po prostu śpiewy. Przez surowe brzmienie chcą osiągnąć efekt psychodelicznej muzyki.
Jak same o sobie mówią: Nie jesteśmy profesjonalistkami, muzykami, jesteśmy muzykantami/ grajkami. Nasze utwory przybierają formę bajek i opowiastek. W tekstach poruszamy tematy dotyczące wierzeń ludowych (Południce, zmory, topielce) oraz problemów ówczesnych ludzi, na przykład spanie pod za gorącą pierzyną lub losy chłopa niesłuchającego swojej baby. W ludowych historiach jest wiele tajemnic i niewytłumaczalnych zjawisk. Jedno jest pewne: za złe uczynki każdego spotyka kara.

Zespół pobiera nauki u najstarszych muzykantów wiejskich, bierze czynny udział w warsztatach muzykit radycyjnej organizowanych przez stowarzyszenia zajmujące się badaniem polskiej muzyki ludowej oraz podejmuje samodzielne podróże, które mają na celu rejestrację muzyki tradycyjnej i najstarszych pieśni czego przykładem jest projekt Pieśni Odnalezione realizowany przez Karolinę Balmas-Pęczułę oraz projekt Przekazane realizowany przez Aleksandrę Członkę

Duet występuje współtworzy wraz z muzykiem Snowidem zespół o nazwie Dziadowski Projekt


22:00 MUZYCZNY AFTER Słabi Prezenterzy - WSTĘP WOLNY

Dj-ski kolektyw z Lublina. Fani muzyki, zwłaszcza z winyli, nie stronią od zacnych CD a nawet kaset. W swoich setach mieszają gatunki, wędrując od funku, poprzez soul, jazz, nie unikając wędrówek w stronę elektroniki czy punka. Oprócz setów tanecznych bardzo chętnie prezentują jazz. Autorzy kompilacji dla kawiarni Kawka.
Swoje sety czasami budują wokół skojarzeń z nazwą imprezy. Grali imprezy między innymi na festiwalach: Filmoffo, Jazz Bez, Konfrontacje Teatralne, Festiwalu Dobrych Filmów, Festiwal Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi".

Fot. Wojtek Kornet




19 marca 2017 NIEDZIELA 


16:00 Blok krótkich metraży

Punkt wyjścia
26 ' , 2014 Polska reżyser: Michał Szcześniak / zdjęcia: Przemysław Niczyporuk / montaż: Jacek Tarasiuk, Daniel Gąsiorowski / produkcja: Studio Munka SFP


Aneta „zawsze miała wszystko”. Zrozumiała, co straciła, dopiero za murami więzienia, gdzie odsiaduje wyrok za morderstwo. W filmie Michała Szcześniaka poznajemy Anetę z nieoczekiwanej strony – jako troskliwą i empatyczną opiekunkę w domu spokojnej starości. Opieka nad chorą od dzieciństwa panią Heleną staje się dla Anety czymś więcej niż obowiązkową pracą społeczną. Starsza pani staje się jej naprawdę bliska. Michałowi Szcześniakowi udało się nie tylko znaleźć bardzo mocną historię, ale również w fenomenalny sposób opowiedzieć ją językiem filmowym. Resocjalizacja w jego dokumencie nie jest abstrakcyjnym pojęciem – to autentyczna ludzka historia z ogromnym ładunkiem emocjonalnym. Czy odbycie kary rzeczywiście oznacza "wyjście na wolność"? Czy jest punktem wyjścia  nowego życia, czy powrotem do punktu, w którym dokonało się zbrodni i początkiem dalszego „odsiadywania wyroku”, tyle że na wolności?
Film polski z audiodeskrypcją.


Trzy rozmowy o życiu
25 ' , 2016 Polska reżyser: Julia Staniszewska / zdjęcia: Kacper Lisowski, Adam Palenta, Tomasz Wolski / montaż: Adriana F. Castellanos / produkcja: Studio Munka SFP, Kijora


Julia Staniszewska decyduje się zarejestrować trzy rozmowy ze swoją matką dotykające bardzo bolesnego tematu. Okazuje się, że te same pojęcia, takie jak zrozumienie, wsparcie i miłość, inaczej rozumie matka - lekarka i praktykująca katoliczka, a inaczej córka - agnostyczka, której dzieci przyszły na świat dzięki metodzie in vitro. Trudne pytania zadawane przez córkę wprowadzają niepokój w poukładanym przez dogmaty Kościoła świecie matki, a słowa matki nie mieszczą się w systemie wartości córki. Mimo upływu czasu między rozmowami i podejmowanych przez obie kobiety starań pozostaje między nimi wiele niezrozumienia i bólu. Dopiero pojawienie się wnuków wnosi do filmu radość i nadzieję na porozumienie i spokój. Nie tylko dla reżyserki i jej matki, ale także dla wielu matek i córek w Polsce.
Film polski z angielskimi napisami.


Licząc dni
15 ' , 2016 USA reżyser: Paul Szynol / zdjęcia: Paul Szynol / montaż: Paul Szynol / produkcja: Paul Szynol / https://itchydogfilms.com/


Zdaniem ekspertów nawet 30% kobiet w Afryce Wschodniej może cierpieć na bezpłodność. Spotyka je społeczna pogarda i wykluczenie. Z reguły opuszczane przez mężów samotnie walczą o przeżycie. Czy taki los spotka też Medias, szczęśliwą w małżeństwie z Williamem, ale wciąż bezdzietną? Jeśli okaże się, że jest bezpłodna, William poszuka sobie innej żony. Chyba że w sukurs przyjdzie nowoczesna medycyna. W tym regionie świata in vitro może pomóc nie tylko w spełnieniu marzeń o rodzicielstwie, ale i w utrzymaniu się na powierzchni społecznego życia.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.


17:20 Wielki Mur 
74 ' , 2015 Irlandia reżyser: Tadhg O'Sullivan / zdjęcia: Feargal Ward / montaż: Tadhg O'Sullivan / produkcja: Tadhg O'Sullivan / thegreatwall.eu/

Pomysł, by z klasycznego tekstu Franza Kafki – Budowy chińskiego muru – uczynić niejako komentarz do trwającego migrancko-uchodźczego kryzysu, był niewątpliwie bardzo ryzykowny. A jednak w filmie Tadhga O’Sullivana przyniósł zaskakująco świeży efekt – wydobył satyryczny i subwersywny potencjał Kafkowskiej prozy, nie spłaszczając jej głębi. Żadne zdanie nie wydaje się tu nieadekwatne. Wielka w tym oczywiście zasługa wizualnej elokwencji O’Sullivana, umiejętnego budowania i rozładowywania napięć, a także mistrzowskiej synchronizacji rytmów tekstu, obrazu i towarzyszącej im muzyki. Kamera rejestruje rozmaite fragmenty silnie zmilitaryzowanych południowo-wschodnich granic Europy, w interiorze przygląda się przytłaczającej architekturze metropolitalnych centrów władzy, by znów na obrzeżach zbliżyć się do tych, których mury i zapory mają zatrzymać. Europejski wielki mur, mający nas chronić przed ludami z Południa, podobnie jak ten chiński charakteryzuje nieciągłość, różnorodność form i wątpliwa użyteczność. Kiedy zaczęła się jego budowa? I kto o niej naprawdę decyduje?
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.


Przez mur 
6 ' , 2016 USA reżyser: Tim Nackashi / zdjęcia: Tim Nackashi / montaż: Tim Nackashi, Tim Jieh / produkcja: Chelo Alvarez -Stehle, Tim Nackashi / www.timnackashi.com/through-the-wall/


„Przez mur” to historia meksykańskiej rodziny nielegalnych migrantów: Uriela deportowano do Meksyku, Abril z dwuletnim synkiem została w USA. Raz na jakiś czas spotykają się na granicy – rozdzieleni gęsto okratowanym murem, przez który z trudnością można przecisnąć palec. Jedno z takich spotkań, przywodzących na myśl wizytę w więzieniu, uchwycił w swoim filmie Tim Nackashi. Choć jego dokument trwa zaledwie kilka minut, emocjonalny przekaz na długo zostaje w pamięci.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.


19:00 Model Erpatak 
77’, 2014 Holandia reżyser: Benny Brunner / zdjęcia: Benny Brunner / montaż: Noemi Mehrli / produkcja: 2911 Foundation


Érpatak to niewielka miejscowość we wschodnich Węgrzech, której sołtysem jest przedstawiciel ultraprawicowego ugrupowania Jobbik. Zoltán Mihály Orosz wprowadził do Érpatak rządy twardej ręki. Porządek, dyscyplina i kontrola – to kluczowe pojęcia modelu, który ma pomóc w stworzeniu „świętej, organicznej dyktatury”. Mieszkańcy zostali podzieleni na „budowniczych” i „szkodników”. Ci ostatni to głównie Romowie i nieliczni zwolennicy „zgniłej” demokracji. Opieka socjalna jest w Érpatak przywilejem, na który trzeba sobie zasłużyć: bezrobotni, by utrzymać prawo do zasiłku, muszą brać udział w pokazowych pracach publicznych. Sołtys, chętnie paradujący w tradycyjnych węgierskich strojach ludowych, uroczyście celebruje nowe święta, otwarcie gloryfikujące faszystowską przeszłość i niemiecko–węgierskie braterstwo broni podczas drugiej wojny światowej. Ale są też w filmie Brunnera ludzie, którzy mimo szykan próbują walczyć o godność obywateli gorszego sortu w Érpatak.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.


20:20 DEBATA "Czy granice państw sa moralne"?

Po co są nam granice między państwami? Czy miejsce, w którym przychodzimy na świat determinuje naszą przyszłość?
Czy obywatelstwo w zachodnich demokracjach jest współczesnym odpowiednikiem feudalnych przywilejów?
Podczas dyskusji porozmawiamy o moralnych wyzwaniach migracji.

W debacie udział wezmą:

Draginja Nadaždin
Jako dyrektorka odpowiada za całokształt Polskiej Sekcji Amnesty International. Organizacja reaguje na bieżąco na naruszenia praw człowieka. Stara się nagłośnić i wesprzeć osoby, które ucierpiały. Monitoruje, co dzieje się na świecie i w Polsce. Buduje też kulturę praw człowieka.

Katarzyna Michalak
szefowa Redakcji Reportażu Polskiego Radia Lublin. Audycje jej autorstwa zostały uhonorowane między innymi: Nagrodą Stypendialną im. Jacka Stwory ("Mijając Ewę"),Nagrodą Fundacji im. Stefana Batorego i Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka ("Eden za wąską rzeką"), Nagrodą im. Witolda Zadrowskiego ("Zobaczyć wszystko, dojść wszędzie"), Melchiorem dla Radiowego Reportażysty Roku, Prix Europa ("Chłopcy z Wygnanki" - współautor Monika Hemperek), Prix Italia ("Niebieski płaszczyk"), Prix Italia ("Modlitwa zapomnianej" - współautor Dorota Hałasa).
Katarzyna Michalak jest polskim przedstawicielem w Komisji d/s Reportazu Radiowego przy Europejskiej Unii Nadawców.

Prowadzenie: Jolanta Prochowicz - Stowarzyszenie Homo Faber.


20.03.2017 PONIEDZIAŁEK

18:00 Blok krótkich metraży

Kurort 
25 ' , 2015 Czechy reżyser: Martin Hrubý / zdjęcia: Lukáš Milota / montaż: Hedvika Hansalová / produkcja: Background Films / www.backgroundfilms.cz/projects/resort/


Na początku lat 60. nad zalewem Orlik we wschodnich Czechach powstał ściśle tajny ośrodek wypoczynkowy dla komunistycznych notabli. Za imponującym nowoczesnymi rozwiązaniami architektonicznymi projektem stali najwybitniejsi czescy architekci, których przed przyjęciem zamówienia profilaktycznie zamknięto w więzieniu. Modernistyczne założenie, które nigdy nie doczekało się pełnej realizacji, po upadku komunizmu zmieniło się w malowniczą ruinę. Dziś próbują przywrócić mu dawną świetność nowi właściciele – młode wilki kapitalizmu.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.


Kwassa Kwassa 
19 ' , 2015 Dania, Wietnam reżyser: Tuan Andrew Nguyen & Superflex / zdjęcia: Ha Thuc Phu Nam / montaż: Tam Webster / produkcja: Superflex, Marrakech Biennale 6


Wyspa Mayotte, francuska kolonia na Oceanie Indyjskim, jak magnes przyciąga mieszkańców sąsiednich wysp, marzących o lepszym życiu. Kwassa Kwassa to miejscowa nazwa, jaką określa się małe, niestabilne łódki, którymi próbują pokonać kilkudziesięciokilometrowy dystans dzielący najbliższy ląd od „europejskiej” enklawy. Obserwujemy przy pracy ludzi mozolnie, krok po kroku budujących łódź, która zabierze ich wraz z ich marzeniami o nowym początku w niebezpieczną podróż.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.


Matonge 
13 ' , 2015 Belgia reżyser: Amadej Petan & Anatole Mandroyan & Elise Ooms & Luka Cvetko & Nuno Cristino Ribeiro / produkcja: Centre vidéo de Bruxelles


Klienci zakładu krawieckiego „Madame Chapeau” zwykli mówić o jego właścicielce, że to czarna kobieta o białym kolorze skóry. I rzeczywiście - choć jest ona ostatnią białą Belgijką prowadzącą butik w Galerii Ixelles w dzielnicy Matongé w Brukseli, jej umiejętności są doceniane zarówno przez Kongijczyków, jak i Kameruńczyków, którzy stanowią większość mieszkańców tej okolicy. Ixelles to miejsce, które poza Afrykańczykami odwiedzają właściwie jedynie Belgowie z nostalgią wspominający lata spędzone w Afryce i spragnieni egzotyzmu biali uczestnicy wycieczek autokarowych. Pomimo nieco anarchistycznej atmosfery panującej w galerii Madame Chapeau nigdy nie rozważała porzucenia swojego zakładu. Czuje się tu dobrze również ze względu na osobiste przeżycia związane z tym miejscem.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and English subtitles.



19:00 Ojciec, syn i święty dżihad 
120 ' , 2015 Francja, Belgia, Syria reżyser: Stéphane Malterre / zdjęcia: Stéphane Malterre / montaż: Sebastien Touta / produkcja: CAT & Cie


Tytułowy ojciec to Bassam Ayachi, syryjski emigrant, który uciekł do Francji w latach 60., ożenił się z Francuzką i został radykalnym imamem, poważanym w kręgach islamistów – choć nie ukrywa, że bliskie są mu głoszone ze studenckich barykad ideały… Marca ‘68. Jego syn, Abdel Rahmane, po kilku konfliktach z prawem wyjechał do Syrii z opinią niebezpiecznego ekstremisty. Kiedy reżim Assada zaczął krwawo tłumić pokojowe protesty, porzucił dobrze prosperującą firmę informatyczną i przyłączył się do świętej wojny przeciwko dyktatorowi, realizując tym samym dziecięce marzenia o zostaniu partyzantem (dziadek ze strony matki był bohaterem francuskiego ruchu oporu). Szybko zdobył zaufanie miejscowych bojowników i niedługo potem dowodził już własnym oddziałem, walczącym na dwa fronty – z rządowym wojskiem i oddziałami ISIS. Choć brzmi to jak opis dramatu wojennego, Stéphane Malterre nie ogranicza się do relacji z pola walki. Jego dynamiczny film, pełen zaskakujących zwrotów akcji, retrospekcji i fascynujących archiwaliów, to przede wszystkim opowieść o rodzinie, która łączy najprzeróżniejsze tradycje i motywacje w zadziwiający wzór. Opowieść o kilka poziomów ciekawsza i głębsza niż standardowe dokumentalne wypracowania na nurtujący wszystkich temat – skąd się biorą dżihadyści.
Napisy polskie i angielskie/ Polish and Eglish subtitles.


  
 




Zrealizowano dzięki wsparciu Miasta Lublin w ramach obchodów 700 - lecia miasta w 2017 roku.



















Komentarze
Aby dodać komentarz pod własnym nazwiskiem musisz się zalogować, lub napisać pod tymczasowym nickiem (wymaga aktywacji)

Nick:Komentarz:
Brak komentarzy