Strona główna > Warto poczytać > Archiwum Opornika > Numer 30 (3/2008)

Bookmark and Share

KLUCZ DO SUKCESU

Piotr Choroś (2008-03-25)

Strona 13
Więcej fotek w galerii
W naszym cyklu przybliżania tematyki Lublin 2016 - Europejska Stolica Kultury kolejny fragment zaczerpnięty z poradnika dla miast kandydujących do tytułu. Tym razem część zatytułowana "Klucz do sukcesu".

Doświadczenie poprzednich Europejskich Stolic Kultury pozwala uwydatnić pewne elementy, które okazują się być ważne dla sukcesu obchodów.
O ile nie ma, w ścisłym znaczeniu tego słowa, klucza do sukcesu obchodów jakimi są Europejskie Stolice Kultury, o tyle eksperci, którzy organizowali obchody, komisje, które oceniały wnioski oraz wyniki syntetycznego badania zamówionego przez Komisję podkreślają elementy podane poniżej:
1. Podstawową sprawą jest dobrze przygotować koncepcję dużo wcześniej na podstawie celów i kryteriów obchodów oraz mieć jasne wyobrażenie tego, co chce się zrobić. Wniosek musi przede wszystkim przedstawiać jasną i spójną wizję danego roku, stworzoną z uwzględnieniem "filozofii" tytułu i kryteriów podanych w decyzji. Zwykłe nagromadzenie różnorodnych wydarzeń lub projektów nie może stanowić programu roku dla Europejskiej Stolicy Kultury.
2. Publiczne zaangażowanie w program i budżet musi być zdecydowane i stałe przez cały czas przygotowywania Stolicy.
3. Instytucja utworzona w celu opracowania i przeprowadzenia obchodów musi mieć wystarczające możliwości finansowe i administracyjne. Jakość kontaktów, również nieformalnych ze społeczeństwem obywatelskim, które będzie potrafiła stworzyć, jest sprawą fundamentalną.
4. Wybór partnerów i projektów, które będą składać się na program jest jednym z głównych punktów przygotowań, zwłaszcza w ramach tzw. "europejskiego wymiaru" obchodów.
W związku z powyższym ważne jest, by :
- starannie wybrać partnerów na szczeblu europejskim: chodzi o to, aby wyjść od istniejących relacji i kontaktów i wcześnie zacząć cały proces tak, aby dużo wcześniej nawiązać kontakty i wszystko zaplanować,
- skoncentrować się na jakości i charakterystyce projektów, a nie na politycznym wymiarze kontaktów; ważne jest, by podejść do wymiaru europejskiego obchodów z dużym dystansem, pamiętać, że najambitniejsze lub z założenia kontrowersyjne projekty europejskie to te, które mają szanse wywołać największy efekt; nie należy więc obawiać się trudności w tej dziedzinie,
5. Jednym z elementów sukcesu poprzednich Stolic była umiejętność zaangażowania jednocześnie sfer kulturalnych i społeczno-gospodarczych oraz lokalnej społeczności. Obchody muszą pogodzić wymogi artystyczne i zapał mieszkańców.
6. Aby zjednoczyć przedstawicieli świata kultury i świata społeczno-gospodarczego wokół wspólnego projektu najpierw należy skonsultować się z osobami, które zajmują się kulturą "w terenie", tak by obchody zostały zainicjowane oddolnie.
W przypadku partnerstwa przedstawicieli świata społeczno-gospodarczego, można tu podać tytułem przykładu Lille, które umiało zmobilizować partnerów społeczno-gospodarczych z aktywnym udziałem sponsorów. Należy tu przypomnieć, że sponsorzy mają średnio 13% udziału w środkach wpisanych do budżetu Stolicy. Ta współpraca jest bardzo ważna, szczególnie w sektorze komunikacji. W 2004 roku SNCF (francuska kolej), specjalnie z okazji obchodów Lille 2004 połączyła Lille specjalnymi, tańszymi pociągami z licznymi miastami we Francji i za granicą.
7. Organizatorzy obchodów mogą wiele zyskać podkreślając cechy charakterystyczne miasta. Poprzednie Stolice podkreślają, że dobrze jest wyjść od kultury lokalnej i rozszerzyć obchody o inne kultury, to znaczy zalecają oni, by budować obchody zaczynając od korzeni miasta.
8. Ważne jest, aby program ukierunkowany był na przyszłość, nie zapominając jednocześnie o historii miasta, która jest podstawą jego tożsamości. Oznacza to, że innowacyjny charakter obchodów, a w tym kontekście miejsce przyznane współczesnym formom kulturalnym oraz umiejętność sprzyjania kreatywności, włączając w to artystów lokalnych i europejskich, jest sprawą podstawową. Program będzie opierać się na dynamizmie kulturowym, który wykracza poza atuty historyczne miasta, a zwłaszcza bogactwo jego dziedzictwa.
9. Trwały charakter wydarzenia jest parametrem, który trzeba uwzględnić w projekcie od samego początku: "po" Stolicy powstaje "przed" rokiem. Chodzi o to, by w ramach podstawowych kryteriów jakimi są "wymiar europejski" oraz "miasto i  obywatele" przygotować zrównoważony projekt podkreślający specyfikę miasta jako element europejskiej różnorodności kulturowej, a jednocześnie taki, który będzie atrakcyjny na szczeblu międzynarodowym i wzbudzi zainteresowanie, i entuzjazm wśród lokalnych mieszkańców, i nie tylko.
10. Kampania informacyjna skierowana do miasta, regionu i poza miasto, i region jest kluczowym elementem planowania Stolicy i należy ją przewidzieć dużo wcześniej.
11. Niezależność dyrektora artystycznego i instytucji odpowiedzialnej za wdrożenie programu od władz politycznych może okazać się bardzo ważnym elementem w przygotowywaniu Stolicy. Niektóre poprzednie Stolice w dużym stopniu ucierpiały na bezpośrednim i wszechobecnym zaangażowaniu władz politycznych w prace instytucji odpowiedzialnej za opracowanie programu. Trzeba pamiętać, że przygotowania miasta do tytułu trwają przynajmniej sześć lat, a politycy mogą się w tym okresie zmieniać.



Komentarze
Aby dodać komentarz pod własnym nazwiskiem musisz się zalogować, lub napisać pod tymczasowym nickiem (wymaga aktywacji)

Nick:Komentarz:
Brak komentarzy