Strona główna > Warto poczytać > Archiwum Opornika > Numer 31 (4/2008)

Bookmark and Share

CO DO NAS MÓWI OPAKOWANIE?

Justyna Choroś (2008-04-14)

Strona 5
Więcej fotek w galerii
Kupując produkty niestety zbyt rzadko poświęcamy czas informacjom na nich zawartym. A jest ich bardzo dużo! Co najważniejsze, są to treści skierowane specjalnie do nas - konsumentów. Warto więc korzystać ze swojego prawa do informacji.

Niektóre wydają się być oczywiste np. marka produktu. A reszta? Pytanie może dziwne, ale co to jest cukier wanilinowy? A co to jest masło? Pewne rzeczy zostały ściśle zdefiniowane i tak cukier wanilinowy będzie zawierał wanilinę (nie wanilię!) a masło to nazwa zastrzeżona wyłącznie dla tłuszczu mlecznego. Niby oczywiste, ale gdyby nie prawne zastrzeżenie pewnych określeń, mielibyśmy nadal w sklepach cukier waniliowy bez odrobiny wanilii oraz "masło" zawierające głównie tłuszcze roślinne.

Dodatkowo na produktach żywnościowych powinna znaleźć się informacja w jakim procesie powstał dany produkt oraz jaki jest jego skład np. przez podanie symbolu E (tzw. numer wg systemu oznaczeń Unii Europejskiej). Nadanie tego symbolu oznacza, że daną substancję uznano za bezpieczną i dozwoloną do użytku. Warto wiedzieć, że duża zawartość tzw "E" nie musi oznaczać szkodliwości produktu dla naszego zdrowia, jednak część z tych substancji może stać się szkodliwa w dużej ilości (uwaga na "kolorowe" napoje, chipsy i lody o intensywnych kolorach!). I tak jedne z częściej spotykanych to:

E 100 - kurkumina, pomarańczowy barwnik naturalny znajdujący się np. w przyprawie curry;
E 120 - karmina, naturalny czerwony barwnik wyizolowany z owadów Coccus cacti;
E 211 - benzoesan sodu, brak efektów ubocznych w niewielkich stężeniach;
E 300 - przeciwutleniacz, kwas askorbinowy (witamina C);
E 441 - żelatyna, otrzymywana z produktów ubocznych przetwórstwa mięsnego np. z kości i skóry (informacja ważna dla wegetarian);
E 621 - glutaminan sodu, występujący także naturalnie syntetyczny polepszacz smaku i zapachu (budzący wiele kontrowersji...);

Aby łatwiej i wiarygodniej podawać nam konsumentom informacje, stworzono specyficzne oznakowanie produktów. Najbardziej rozpowszechniony jest znak CE zamieszczany na wielu produktach od zabawek po materiały budowlane. Oznacza on, że używanie tego wyrobu zgodnie z przeznaczeniem jest bezpieczne i że jest on zgodny z normami UE.

Jednakże najwięcej znaków konsumenckich to tzw. ekoznaki. Ekoznakowanie (ang. Eco-labeling) jest to znakowanie produktów, mające informować konsumenta o wpływie produktu na środowisko. Co ważne, często by dostać taki znak, trzeba spełniać normy o wiele wyższe niż minimalne normy ustalone prawnie dla danego kraju, czy produktu.


Poniżej lista najczęściej występujących oznakowań.

Bezpieczny dla ozonu, produkt nie zawiera freonów;







 Nie testowany na zwierzętach (najczęściej na kosmetykach).







"Dbaj o czystość". Czyli należy wyrzucić do śmietnika, aż tyle ale niestety tylko tyle...








 Znak FSC - Forest Stewardship Council Rady Dobrej Gospodarki Leśnej, powstał dla oznakowania odpowiedzialnej gospodarki leśnej (np. na papierze).







Recykling - opakowanie może zostać ponownie wykorzystane (najczęściej na opakowaniach szklanych, aluminiowych, plastiku).






"Zielony Punkt" umieszczony na opakowaniu oznacza, że producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.






Ekoland. Przyznawany produktom, które powstały w gospodarstwach rolnych, które otrzymały atest Polskiego Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi.




Warto spojrzeć:
www.ekonsument.pl
www.food-info.net/pl/index.htm
www.recykling.pl/recykling/




Komentarze
Aby dodać komentarz pod własnym nazwiskiem musisz się zalogować, lub napisać pod tymczasowym nickiem (wymaga aktywacji)

Nick:Komentarz:
Brak komentarzy