Strona główna > Projekty > Zrealizowane > Witamy w Lublinie 2008 > Poradnik

Bookmark and Share

Prawa pasażera

Jacek Białas (2008-09-29)

Kontrola biletów
Więcej fotek w galerii
Kontrola biletów w Lublinie
Jak wszyscy wiedzą, bilety w autobusach kasować trzeba albo i nie trzeba. To w zależności od autobusu jakim jedziemy. W dość licznych autobusach prywatnych, które kursują po Lublinie płacimy przy wejściu do autobusu kierowcy lub osobie stojącej przy wejściu i gotowe. Natomiast w autobusach MPK kasujemy bilety jednorazowe, lub też używamy karty biletu elektronicznego (zastąpiły one funkcjonujące do tej pory papierowe bilety okresowe).

W jaki sposób wygląda kontrola biletów w Lublinie?
Różne miasta mają różne systemy kontroli biletów. W Lublinie panuje pełna jawność i przejrzystość. Przejawia się ona w tym, że kontrolerzy i kontrolerki ubrani są w widoczne z daleka odblaskowe kamizelki. Nie zawsze jednak widoczność ta pomaga, ponieważ kierowca autobusu, gdy zobaczy ekipę (zazwyczaj 3 lub 4) kontrolerów blokuje kasowniki i nie można już z nich skorzystać. Po zatrzymaniu się autobusu kontrolerzy obstawiają wszystkie wyjścia i najpierw sprawdzają, czy osoby wychodzące mają ważne bilety (i legitymacje), a potem dokonują kontroli osób, które zostały w autobusie. Jak ktoś nie ma biletu lub też legitymacji, wówczas wchodzimy z kontrolującą nas osobą w bliższą interakcję. Pamiętajmy, że w Lublinie, płacimy również za przewóz bagażu i brak biletu na bagaż także nam tę interakcję zapewnia.

Kontrolerzy i kontrolerki, poza wspomnianymi kamizelkami odblaskowymi, powinni być wyposażeni w identyfikator zawierający:
- nazwę przewoźnika,
- numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu,
- zdjęcie kontrolującego,
- zakres upoważnienia,
- okres ważności,
- pieczęć i podpis wystawcy (przewoźnika).

Co się dzieje, gdy nie mamy ważnego biletu lub legitymacji?
Wówczas kontrolerzy powinni zaproponować nam najpierw opłacenie kary za przejazd bez biletu bezpośrednio u nich. Jeśli nie chcemy płacić, wówczas mają prawo zażądać od nas dokumentu tożsamości, na podstawie którego wypisują nam wezwanie do zapłaty. Jeśli nie mamy takowego dokumentu, wówczas mogą wezwać Policję w celu ustalenia naszej tożsamości.
I to wszystko, co mogą nam zrobić kontrolerzy. Nie mają oni prawa stosować żadnych środków przymusu (np. siły), nie mają prawa nikogo znieważać itp. W takich sytuacjach możemy złożyć skargę do MPK, powiadomić Policję, jeśli reakcja kontrolerów była zdecydowanie przesadzona, możemy też pozwać MPK w procesie cywilnym o odszkodowanie za naruszenie dóbr osobistych.
Na opłacenie kary mamy 14 dni. Kara opłacona bezpośrednio u kontrolerów lub w ciągu 7 dni od wystawienia wezwania do zapłaty jest niższa.

A co jeśli zapomnieliśmy wziąć ze sobą biletu okresowego lub legitymacji?
Bywa i tak, że nie mamy przy sobie legitymacji, bo jej zapomnieliśmy, albo gdzieś się zawieruszyła. W takiej sytuacji w ciągu 7 dni po feralnym spotkaniu z kontrolerami (i otrzymaniu kary) możemy pojawić się w siedzibie MPK na al. Kraśnickiej i po okazaniu biletu okresowego lub legitymacji oraz opłaceniu opłaty manipulacyjnej sprawa jest załatwiona.

Co jeśli nie zapłacimy kary?
MPK na swojej stronie internetowej zapewnia, że żadnemu gapowiczowowi nie przepuści. W sytuacji, gdy nie opłacimy kary w terminie, MPK wysyła wezwanie do zapłaty. Jeśli i wówczas nie opłacimy należności, sprawa może zakończyć się w sądzie cywilnymi czy też umieszczeniem nas z Krajowym Rejestrze Długów.
Jeśli w ciągu roku dwa razy zostanie na nas nałożona kara za przejazd bez biletu i nie opłacimy tej kary, po trzecim razie stajemy się sprawcą wykroczenia i jeśli MPK wniesie sprawę, wówczas sąd grodzki może nas skazać na areszt, ograniczenie wolności lub grzywnę.
W sytuacji, gdy dostaliśmy karę, a nie zgadzamy się z nią, mamy prawo wysłać reklamację do MPK, w której opisujemy nasze stanowisko. Formularz reklamacji dostępny jest na stronie www.mpk.lublin.pl

adres MPK Lublin:
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Lublin sp. z o.o.
Al. Kraśnicka 25
tel.: (081) 7100300
uwagi dotyczące funkcjonowania MPK można kierować do nadzoru ruchu (081) 5253246 
mpk@mpk.lublin.pl (uwagi, zażalenia, skargi wysyłamy za pomocą formularza na stronie www)
www.mpk.lublin.pl (dostępny m.in. rozkład jazdy, cennik biletów, regulamin podróżowania itd.)

przepisy prawa dotyczące kontroli biletów:
(ustawy dostępne na stronie: isip.sejm.gov.pl)
prawo przewozowe (art. 33a)
kodeks wykroczeń (art. 121§1)
- regulamin MPK (dostępny na stronie: www.mpk.lublin.pl)


Komentarze
Aby dodać komentarz pod własnym nazwiskiem musisz się zalogować, lub napisać pod tymczasowym nickiem (wymaga aktywacji)

Nick:Komentarz:
Brak komentarzy