Strona główna > Aktualności > Archiwum > 2014
Wyprawka za 1%
Anna Dąbrowska (2014-05-12)9 maja 2014 roku z dziećmi ze szkoły podstawowej w Zalesiu wyruszyliśmy na Wyprawkę, czyli wycieczkę po Wielokulturowej Lubelszczyźnie. Odwiedziliśmy:
- prawosławny Monaster św. Onufrego w Jabłecznej z XV wieku, jeden z pięciu prawosławnych monasterów męskich na terenie Polski;
- Muzeum w Białej Podlaskiej, gdzie odbyły się warsztaty ceramiczne z wykorzystaniem wzorów ludowych z regionu; tym samy zaliczyliśmy kwestię "pamiątek z wycieczki ;-) dzieci zrobiły je sobie same!
- Studziankę, gdzie odbyły się zajęcia dotyczące Tatarów - muzułmanów; a zatem było o relgii ale też o życiu spoełczności tatarskiej w Polsce; sercami dzeici zawładnął Łukasz Węda i strzelanie z łuku;
- Kock, w którym rozegraliśmy grę terenową dotyczącą kockich Żydów. Było o cadyku Morgenszternie, odznaczonym Virtuti Militari Berku Joselewiczu, języku jidysz...
A na polu Mundek Kuryluk poprowadził warsztaty śpiewu tradycyjnego z wykorzystaniem piosenki ludowej "Na Dunaj Nastuś". Czyli godzinne krzyki do woli.
A ponad to zabawy w autobusie, które animowała Marta, pisanie kartek do siebie no i qiuz z nagrodami. Quiz jest trudny, i aby zrozumieć powagę Wyprawki (jednak!) zamieszczamy go poniżej. Zachęcamy do wybróbowania swych sił!
Wycieczka odbyła się z funduszy, które Homo Faber pozyskał w ramach 1% w zeszłym roku. Bardzo Wam za to wsparcie dziękujemy!
Za pomoc w realizacji Wyprawki dziękujemy także Stowarzyszeniu Rozwoju Miejscowości Studzianka.
Wyprawka jest cyklem wycieczek dla młodzieży z podlubelskich szkół, podczas których uczestnicy i uczestniczki poznają historię ich najbliższej okolicy. Obalamy mity związane z mniejszościami religijnymi i narodowymi. Staramy się zainteresować młodych ich "środkiem świata".
I prezentujemy konkretne pomysły, miejsca i ludzi, którzy na co dzień zajmują się w niebanalny sposób pamięcią o wielokulturowym świecie.
A oto wyprawkowy Quiz! Wyobraźcie sobie, że rozwiązujecie go po 11 godzinach ciężkiej pracy (bycie na Wyprawce to nie przelewki), w roztrzęsionym autobusie (jedziemy przecież po bezdrożach Lubelszczyzny), w ogromnych emocjach (bo nagrody czekają!)
1. Nabożeństwo w cerkwi odprawia się w języku:
a) staro-cerkiewo-słowiańskim
b) rosyjskim
c) ruskim
2. Ściana z obrazami, która w cerkwi oddziela prezbiterium (ołtarz) od wiernych, to:
a) ambona
b) ikonostas
c) kruchta
3. Jak głoszą miejscowe przekazy ludowe, inspiracją do założenia Monasteru w Jabłecznej było:
a) ukazanie się Ducha Świętego
b) płynąca Bugiem ikona
c) dekret wojewody
4. Najważniejsza księga w prawosławiu to:
a) Koran
b) Talmud
c) Nowy Testament
5. Jak nazywa się cmentarz tatarski:
a) kirkut
b) mizar
c) cmentarium
6. W jakich językach są napisy na nagrobkach na cmentarzu tatarskim w Studziance:
a) polskim, arabskim, rosyjskim
b) polskim, greckim, rosyjskim
c) niemieckim, rosyjskim, arabskim
7. Jak nazywa się budynek, w którym modlą się muzułmanie (w Studziance go nie ma!):
a) cerkiew
b) chram
c) meczet
8. W jakim zawodzie polscy Tatarzy osiągnęli mistrzostwo:
a) wojsku
b) kowalstwie
c) rolnictwie
9. W jakim języku mówili Tatarzy ze Studzianki:
a) arabskim
b) tureckim
c) polskim
10. Symbolem jakiej religii jest półksiężyc z gwiazdą:
a) judaizmu
b) prawosławia
c) islamu
11. O Bogu w islamie mówi się używając określenia:
a) Jahwe
b) Allah
c) Iswara
12. Jak nazywał się najsłynniejszy kocki rabin:
a) Menachem Mendel Morgensztern
b) Jakub Icchak Horowitz
c) Berek Joselewicz
13. Symbolem judaizmu jest:
a) macewa
b) Gwiazda Dawida
c) Tora
14. Miejsce modlitw Żydów to:
a) zbór
b) synagoga/bóżnica
c) meczet
15. Cadyk to:
a) przywódca duchowy chasydów
b) dozorca w synagodze
c) chórzysta w cerkwi
16. Żydzi w Polsce znali języki:
a) polski, hebrajski, jidysz
b) polski, arabski, hebrajski
c) niemiecki, czeski, rosyjski
17. Na wycieczce słuchaliśmy zespołu
a) Werchowyna
b) Górowszczyzna
c) Połonina
18. Mundek uczył nas śpiewać
a) sopranem
b) otwartym głosem
c) głosem gardłowym
19. Wzory na filiżankach pochodzą z regionu
a) zachodnie Kujawy
b) Roztocze
c) Południowe Podlasie
20. Wycieczkę realizowali dla was
a) Stowarzyszenie Homo Homini
b) Stowarzyszenie Homo Politicus
c) Stowarzyszenie Homo Faber
I jak?
- prawosławny Monaster św. Onufrego w Jabłecznej z XV wieku, jeden z pięciu prawosławnych monasterów męskich na terenie Polski;
- Muzeum w Białej Podlaskiej, gdzie odbyły się warsztaty ceramiczne z wykorzystaniem wzorów ludowych z regionu; tym samy zaliczyliśmy kwestię "pamiątek z wycieczki ;-) dzieci zrobiły je sobie same!
- Studziankę, gdzie odbyły się zajęcia dotyczące Tatarów - muzułmanów; a zatem było o relgii ale też o życiu spoełczności tatarskiej w Polsce; sercami dzeici zawładnął Łukasz Węda i strzelanie z łuku;
- Kock, w którym rozegraliśmy grę terenową dotyczącą kockich Żydów. Było o cadyku Morgenszternie, odznaczonym Virtuti Militari Berku Joselewiczu, języku jidysz...
A na polu Mundek Kuryluk poprowadził warsztaty śpiewu tradycyjnego z wykorzystaniem piosenki ludowej "Na Dunaj Nastuś". Czyli godzinne krzyki do woli.
A ponad to zabawy w autobusie, które animowała Marta, pisanie kartek do siebie no i qiuz z nagrodami. Quiz jest trudny, i aby zrozumieć powagę Wyprawki (jednak!) zamieszczamy go poniżej. Zachęcamy do wybróbowania swych sił!
Wycieczka odbyła się z funduszy, które Homo Faber pozyskał w ramach 1% w zeszłym roku. Bardzo Wam za to wsparcie dziękujemy!
Za pomoc w realizacji Wyprawki dziękujemy także Stowarzyszeniu Rozwoju Miejscowości Studzianka.
Wyprawka jest cyklem wycieczek dla młodzieży z podlubelskich szkół, podczas których uczestnicy i uczestniczki poznają historię ich najbliższej okolicy. Obalamy mity związane z mniejszościami religijnymi i narodowymi. Staramy się zainteresować młodych ich "środkiem świata".
I prezentujemy konkretne pomysły, miejsca i ludzi, którzy na co dzień zajmują się w niebanalny sposób pamięcią o wielokulturowym świecie.
A oto wyprawkowy Quiz! Wyobraźcie sobie, że rozwiązujecie go po 11 godzinach ciężkiej pracy (bycie na Wyprawce to nie przelewki), w roztrzęsionym autobusie (jedziemy przecież po bezdrożach Lubelszczyzny), w ogromnych emocjach (bo nagrody czekają!)
1. Nabożeństwo w cerkwi odprawia się w języku:
a) staro-cerkiewo-słowiańskim
b) rosyjskim
c) ruskim
2. Ściana z obrazami, która w cerkwi oddziela prezbiterium (ołtarz) od wiernych, to:
a) ambona
b) ikonostas
c) kruchta
3. Jak głoszą miejscowe przekazy ludowe, inspiracją do założenia Monasteru w Jabłecznej było:
a) ukazanie się Ducha Świętego
b) płynąca Bugiem ikona
c) dekret wojewody
4. Najważniejsza księga w prawosławiu to:
a) Koran
b) Talmud
c) Nowy Testament
5. Jak nazywa się cmentarz tatarski:
a) kirkut
b) mizar
c) cmentarium
6. W jakich językach są napisy na nagrobkach na cmentarzu tatarskim w Studziance:
a) polskim, arabskim, rosyjskim
b) polskim, greckim, rosyjskim
c) niemieckim, rosyjskim, arabskim
7. Jak nazywa się budynek, w którym modlą się muzułmanie (w Studziance go nie ma!):
a) cerkiew
b) chram
c) meczet
8. W jakim zawodzie polscy Tatarzy osiągnęli mistrzostwo:
a) wojsku
b) kowalstwie
c) rolnictwie
9. W jakim języku mówili Tatarzy ze Studzianki:
a) arabskim
b) tureckim
c) polskim
10. Symbolem jakiej religii jest półksiężyc z gwiazdą:
a) judaizmu
b) prawosławia
c) islamu
11. O Bogu w islamie mówi się używając określenia:
a) Jahwe
b) Allah
c) Iswara
12. Jak nazywał się najsłynniejszy kocki rabin:
a) Menachem Mendel Morgensztern
b) Jakub Icchak Horowitz
c) Berek Joselewicz
13. Symbolem judaizmu jest:
a) macewa
b) Gwiazda Dawida
c) Tora
14. Miejsce modlitw Żydów to:
a) zbór
b) synagoga/bóżnica
c) meczet
15. Cadyk to:
a) przywódca duchowy chasydów
b) dozorca w synagodze
c) chórzysta w cerkwi
16. Żydzi w Polsce znali języki:
a) polski, hebrajski, jidysz
b) polski, arabski, hebrajski
c) niemiecki, czeski, rosyjski
17. Na wycieczce słuchaliśmy zespołu
a) Werchowyna
b) Górowszczyzna
c) Połonina
18. Mundek uczył nas śpiewać
a) sopranem
b) otwartym głosem
c) głosem gardłowym
19. Wzory na filiżankach pochodzą z regionu
a) zachodnie Kujawy
b) Roztocze
c) Południowe Podlasie
20. Wycieczkę realizowali dla was
a) Stowarzyszenie Homo Homini
b) Stowarzyszenie Homo Politicus
c) Stowarzyszenie Homo Faber
I jak?
