Strona główna > Projekty > Projekty > Demakijaż - Festiwal Kina Kobiet

Bookmark and Share

V Demakijaż - Festiwal Kina Kobiet 2020

(2020-11-05)


5. Edycja Demakijażu – Festiwalu Kina Kobiet

(18-22.11.2020)


5. Edycja Demakijażu – Festiwalu Kina Kobiet w tym roku odbywa się w czasie szczególnie niespokojnym – zarówno ze względu na sytuację epidemiczną, jak i to, co dzieje się wokół ciał, umysłów i emocji kobiet w Polsce.

Wierzymy, że tak jak 5 lat temu i tak jak w każdej poprzedniej edycji, Demakijaż tym razem także będzie miejscem, w którym bunt wraz z nadzieją na zmianę wyznaczają kierunki myślenia i wyobraźni naszych widzek i widzów.

Hasłem tegorocznej edycji jest ciało. Widzimy je jako pole nieustannej walki, jako nośnik zmiany, jako źródło przyjemności, lęku i pytań – między innymi o tym są filmy, które proponujemy w tym roku.

Zapraszamy Was do uczestniczenia w tej filmowej przygodzie, a także w procesie budowania tego Festiwalu przez dyskusje, opowieści i współsłuchanie.





Do zobaczenia!

Zespół Demakijażu – Festiwalu Kina Kobiet

 
 
 


ŚRODA 18.11.2020

(program główny – bez konkursu Let’s Start the Revolution)
 

18:00 - 20:00 FILM OTWARCIA (ograniczenie – 300 widzek)

„My dwie”, reż. Filippo Meneghetti
występują: Barbara Sukowa, Martine Chevallier,
KOMEDIODRAMAT, Belgia/Francja/Luksemburg, 2019, 95 min.

Nina (Barbara Sukowa) i Madeleine (Martine Chevallier) są na emeryturze. Przez ostatnie kilka dekad ukrywały swoją miłość i nawet ich najbliżsi są przekonani, że są dla siebie tylko sąsiadkami. Nina uważa jednak, że w dzisiejszych czasach nikt nie będzie zwracał na nie uwagi. Namawia Madeleine, żeby wyjechały do Rzymu i zamieszkały w końcu razem. Madeleine jest skłonna powiedzieć o ich związku i planach swojej córce (Lea Drucker), jednak wypadki potoczą się w zupełnie nieprzewidziany sposób.

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- to opowieść o miłości i seksualności, która wymyka się społecznie ogranym matrycom wieku i orientacji seksualnej;
- zwyciężczyni LGBT Film Festival 2020
- przejmujące kreacje aktorskie Barbary Sukowej oraz Martine Chevallier.

Zwiastun:  https://www.youtube.com/watch?v=a6n38wskTtM

 
CZWARTEK 19.11.2020
 

17:00 - 20:00 FILM + SPOTKANIE (brak ograniczeń liczby widzek)

WYPIERDALAĆ! (ang. The Fearless and Vulnerable) – premiera polska, reż. Sungyeon Jeon, DOKUMENT, Korea Południowa 2019, 85 minut

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- przejmujący obraz strajków na rzecz liberalizacji prawa aborcyjnego w Korei
- studium oddolnego aktywizmu
- świadectwo determinacji kobiet na rzecz obrony swoich praw

Nie ma partii, na którą można głosować? Załóżcie własną partię feministyczną! Zbyt wielu mizoginów na wiecu? Przejmijcie stery. Koreańskie feministki mają jasny cel – liberalizację prawa aborcyjnego. Jednak oddolny aktywizm ma swoją cenę, a wypalenie działaczek staje się zagrożeniem dla realizacji postulatów.

+  SPOTKANIE z Aborcyjnym Dream Teamem
Gościnie: Natalia Broniarczyk, Karolina Więckiewicz
Prowadzenie: Jola Prochowicz


20:30 – 22:15  FILM (ograniczenie – 300 widzek)

„Siostry w ogniu” (premiera polska), reż. Daphne Charizani, występują: Almila Bagriacik, Zübeyde Bulut, Gonca de Haas
DRAMAT, Niemcy 2020, 93 min.,

Rojda to młoda niemiecka żołnierka o korzeniach kurdyjsko-irackich, która od dzieciństwa mieszka w Niemczech. Obecnie szuka swojej matki Ferhat w greckim obozie dla uchodźców. Kiedy obie w końcu odnajdują się po latach rozłąki wszystko ma się wreszcie ułożyć. Jednak ich szczęście wkrótce znika, gdy Rojda dowiaduje się, że jej siostra Dilan nadal przebywa w Iraku.
Powody, dla których warto obejrzeć film:
- pogłębione kreacje kobiecych bohaterek na tle wojny
- opowieść o wspływie polityki na życie i decyzje kobiet
- nieoczywista narracja wokół konfliktów zbrojnych.

Zwiastun:  https://www.youtube.com/watch?v=cXdk3F7-H4U

 
PIĄTEK 20.11.2020


17:00 - 19.00 FILM Z AUDIODESKRYPCJĄ (ograniczenie – 100 widzek)

„Grubaski na front” (ang. Fat Front), reż. Louise Detlefsen / Louise Kjeldsen
DOKUMENT, Dania / Norwegia / Szwecja 2019, 88 minut

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- manifest ciałopozytywności
- świadectwo skutków dyktatu piękna i mitu urody
- empowermentowe wzmocnienie dla aktywistek.

Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=KjkWXAZxrLU


19:00 - 21:30 FILM + SPOTKANIE (ograniczenie – 300 widzek)

„Na zawsze Amber” (premiera polska), reż. Lia Hietala, DOKUMENT, Szwecja, 2020, 74 min.

Poznajcie Amber – siedemnastoletnią osobę niebinarną należącą do queerowego pokolenia, które nie chce już, aby ktokolwiek narzucał mu tożsamość. Razem z osobą przyjacielską o imieniu Sebastian żyje w świecie dalekim od oceniających spojrzeń społeczeństwa. Gdy są ze sobą, wszystko staje się możliwe. Kamera podąża za nimi przez okres dorastania, w którym towarzyszą sobie niemalże we wszystkim. Funkcjonują w środowisku pełnym wsparcia i miłości, gdzie w poczuciu bezpieczeństwa mogą eksplorować spektrum płynnych tożsamości. Jednak ich przyjaźń zostaje wystawiona na próbę, kiedy Amber się zakochuje...

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- intymny portret pokolenia, które szuka swojej tożsamości i określa ją na własnych zasadach
- queerstoria o dorastaniu, pierwszych miłościach oraz wzlotach i upadkach, które im towarzyszą
- film prezentowany w ramach przeglądu Panorama podczas 70. Międzynarodowego Konkursu Filmowego Berlinale.

Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=ou_NwbA-ntA

+ SPOTKANIE „Niebinarność i transpłciowość”
Osoby goszczone: Maja Heban, Ignacy ze Stop Bzdurom i Nikita Filipiak
Prowadzenie: Weronika Modrzejewska-Rubin

SOBOTA 21.11.2020


14:30 – 15:45 (brak ograniczeń liczby widzek, brak geoblokady, dostępne online do końca festiwalu)

KARAIBSKIE GŁOSY #1 – blok filmów karaibskich (dokumenty); język angielski, napisy polskie; łączna długość filmów: 56 min.

Sekcja „Karaibskie głosy” to przegląd krótkich metraży przygotowany wspólnie z Festiwalem Filmowym Hairouna (Saint Vincent). Tytuł sekcji nawiązuje do „Caribbean Voices”, audycji radia BBC, którego współtwórczynią i producentką była jamajska feministka i poetka Una Marson (1905-1965). Wybrane krótkie metraże przybliżają doświadczenia kobiet. W tym roku prezentujemy filmy koncentrujące się na wybranych wyspach (Barbados, Jamajka, Trynidad i Tobago oraz Saint Vincent i Grenadyny), na postaciach kobiet, w tym na relacjach z ciałem i lokalną społecznością. Wszystkie filmy są polskimi premierami.

„Circa No Future”, reż. Nadia Huggins (Trynidad / Saint Vincent i Grenadyny), 3 min., dokument
„Hoghole”, reż. Aiko Roudette (Saint Vincent i Grenadyny), 2013, 11 min., dokument
„Pathways”, reż. Samuel Douek (UK), Eniye Kagbala / 3NIY3 (Saint Vincent i Grenadyny), 2017, 7 min., eksperyment formalny
„ART(ist) #8 – Sheena Rose”, reż. Alexander Murphy (Barbados / Francja), 2019, 8 min., dokument kreacyjny
„Public Beach Access”, reż. Annalee Davis (Barbados), 2010, 9 min., dokument interwencyny / video art
„Surf Girls Jamaica”, reż. Lucy Jane, Joya Berrow (UK / Jamajka), 2018, 17 min., dokument

Powody, dla których warto obejrzeć filmy z tej sekcji:
- przegląd współczesnych form dokumentalnych z Karaibów
- sylwetki intrygujących kobiet: artystek wizualnych i aktywistek
- tematyka antropocenu, relacji z naturą i doświadczenia postkolonialnego.


16:00 – 17:30 (ograniczenie – 300 widzek) FILM

„Simple Women” (premiera polska), reż. Chiara Malta, występują: Jasmine Trinca, Elina Löwensohn, Francesco Acquaroli, DRAMAT, Włochy/Rumunia 2019, 85 min.

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- opowieść o ambicjach i rywalizacji kobiet-artystek
- realizm magiczny koresponduje w tym filmie z historią kinematografii
- doskonała kreacja aktorska Eliny Löwensohn.
Chora na padaczkę włoska reżyserka próbuje nakręcić film o życiu słynnej rumuńskiej aktorki Eliny Löwensohn. Nagle jednak odkrywa, że jej bohaterka w realnym życiu w niewielkim stopniu przypomina gwiazdę, którą kiedyś ubóstwiała.
Scena / klip z filmu: https://www.youtube.com/watch?v=MNcWd8D8Y5s


18:00 - 21:00 FILM + SPOTKANIE (ograniczenie – 300 widzek)

„Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy-Blaché”, reż. Pamela B. Green, DOKUMENT, USA 2018, 104 min.

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- pierwsza tak kompleksowa herstoria kinematografii
- kino biograficzne i jednocześnie intrygujące reporterskie śledztwo
- świadectwo systemowego wykluczania kobiet twórczyń.
Dokument zrealizowany przez Pamelę B. Green jest niezwykłą opowieścią o Alice Guy-Blaché - zapomnianej pionierce kinematografii, uznawanej za pierwszą reżyserkę w historii X Muzy.
Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=YfX4gunJ32U

+ SPOTKANIE „Przemoc wobec kobiet w kulturze”
Prowadzenie: Jola Prochowicz
Gościnie: Zofia Krawiec


21:30 – 23:00 FILM (ograniczenie – 100 widzek)
„Dziewczynka”, reż. Sébastien Lifshitz, DOKUMENT, Francja, 2020, 85 min.

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- poruszający obraz życia transpłciowej dziewczynki
- historia walki rodziny o podmiotowość dziecka z opresyjnym społeczeństwem
- film prezentowany w ramach cyklu Panorama podczas 70. Międzynarodowego Konkursu Filmowego Berlinale.
Siedmioletnia Sasza od zawsze wiedziała, że jest dziewczynką, mimo że urodziła się jako chłopiec. Jednak społeczeństwo i szkoła nie szanują jej tożsamości.

Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=_hSmY2PafHE

 
NIEDZIELA 22.11.2020


12:30 – 15:00 (ograniczenie – 300 widzek)

FILM + WARSZTAT (Na film i warsztat szczególnie zapraszamy dziewczynki w wieku 14 – 18 lat)

„Mamo, mamo, mamo”, reż. Sol Berruezo Pichon-Riviére, występują: Siumara Castillo, Chloé Cherchyk, Camila Zolezzi DRAMAT, Argentyna, 2020, 65 min.

Po śmierci młodszej siostry w świecie Cleo nastała cisza i szarość. Gdzieś obok niej kuzynki mają urodziny, znajdują w krzakach królika, śpiewają ulubione piosenki, ciocia z babcią opiekują się zrozpaczoną mamą...A czas płynie - ogród kusi bujną zielenią, dziewczyny całują się z czerwonymi i mięciutkimi pomidorami, króliczyca rodzi małe...Czy nocny spacer wśród drzew będzie dla Cleo i bliskich jej kobiet początkiem innej codzienności - tu i teraz po stracie?

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- przejmująca narracja o dziewczyńskiej solidarności i sposobach radzenia sobie ze stratą
- produkcja, na którą szczególnie zapraszamy nastolatki wraz z rodzicami
- nagroda główna Festiwalu Kino w Trampkach 2020.

Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=WJpLHwtTeLk

Rozmowa o filmie: https://www.youtube.com/watch?v=TU3GGkXmkj0

+ WARSZTAT „Rozmowa o dorastaniu”
Prowadzenie: Jola Prochowicz


15:30 -17:00 (brak ograniczeń liczby widzek, brak geoblokady, dostępne online do końca festiwalu)

KARAIBSKIE GŁOSY #2 – blok filmów karaibskich (fabuły); język angielski, napisy polskie; łączna długość filmów: 72 min.

Prezentacja krótkich filmów fabularnych obrazujących Karaiby Wschodnie (Trynidad) i Zachodnie (Jamajka). Obejrzymy sceny z życia ambitnej, początkującej tancerki („She Paradise”) oraz udamy się na przejażdżkę taksówką przez wyspę („Short Drop”). To również spojrzenie na palący problem przemocy seksualnej („Cross My Heart”) i konstrukcję relacji rodzicielskich („Flight”).

„She Paradise”, reż. Maya Cozier (Trynidad i Tobago), 2019, 15 min., fabuła
„Short Drop”, reż. Maya Cozier (Trynidad i Tobago), 2016, 29 min., fabuła
„Cross My Heart”, reż. Sontenish Myers (Jamajka / USA), 2017, 15 min., fabuła
„Flight”, reż. Kia Moses, Adrian McDonald (Jamajka), 2018, 13 min., fabuła

Powody, dla których warto obejrzeć filmy z tej sekcji:
- przegląd współczesnych krótkometrażowych fabuł z Karaibów
- kino dalekie od europocentryzmu i egzotyzacji Innej / Innego
- kino uwrażliwiające na zmiany społeczne, w tym Black Lives Matter.

17:30 – 20:00 FILM + SPOTKANIE (ograniczenie – 250 widzek)

„Ciało nie kłamie”, reż. Evelyn Schels, DOKUMENT, Szwajcaria, Niemcy 2019, 96 minut

Reżyserka Evelyn Schels, niemiecka dokumentalistka, sportretowała trudne doświadczenia artystek, ukazała ich prace, w których manifestują sprzeciw wobec gwałtów, morderstw i agresji towarzyszących każdej wojnie. W filmie widzimy redefinicję granic związanych z cielesnością oraz wpływ doświadczenia konfliktu na tożsamość artystek. Czy dzięki sztuce uda się uwolnić ciało od skutków przemocy?

Powody, dla których warto obejrzeć film
- przejmujący dokument pokazujący ciało kobiety jako główną ofiarę konfliktów zbrojnych
- portrety silnych i odważnych kobiet
- prawa kobiet w sytuacjach granicznych.

Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=P4hq3TFrjFs

Zapis spotkania o filmie z udziałem reżyserki Evelyn Schels i Andy Rottenberg:
https://www.youtube.com/watch?v=GQbM2fqMYzA


+ SPOTKANIE "Ciałopozytywność"
Gościnie: Betty Q, Nataszex / Natalia Skoczylas
Prowadzenie: Joanna Bednarczyk


20:30 FILM ZAMKNIĘCIA (ograniczenie – 300 widzek)

„Nadzieja”
, reż. Maria Sødahl, występują: Andrea Bræin Hovig, Stellan Skarsgård, Gjertrud L. Jynge, DRAMAT, Norwegia, Szwecja 2019, 130 min.

Co może się stać z miłością, gdy pewnego dnia pełna energii i wewnętrznej siły kobieta dowiaduje się, że ma przed sobą ledwie trzy miesiące życia? Taka sytuacja zastaje Anję i jej męża Tomasa tuż przed Bożym Narodzeniem. Doświadczoną parę, która przez lata bardziej niż na wzajemnym uczuciu skoncentrowana była na prowadzonych równolegle karierach artystycznych. Ich małżeństwo przetrwało głównie ze względu na dzieci.

Powody, dla których warto obejrzeć film:
- przejmująca opowieść o emocjach w sytuacjach granicznych
- historia dojrzałej miłości w okolicznościach zagrożenia śmiercią
- Nagroda Label Europa Cinemas na Berlinale 2020

Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=VMhrJYd3PWc
 


Informacje praktyczne:

STREAMING wszystkich filmów festiwalowych (program główny, blok konkursowy “Let’s Start the Revolution”, blok krótkich metraży „Karaibskie głosy”) odbędzie się na platformie online, specjalnie przygotowanej we współpracy z Outfilm.pl.

Spotkania towarzyszące filmom odbędą się na platformie Zoom i będą dostępne na profilu Fundacji Camera Femina (https://www.facebook.com/CameraFemina) oraz na profilach partnerskich. Na Polski Język Migowy spotkania tłumaczyć będzie Magdalena Gach.

Sekcje krótkich metraży (“Let’s Start the Revolution”, „Karaibskie głosy”) dostępne będą bez geoblokad, czyli niezależnie od lokalizacji widzek i widzów.

Filmy konkursowe (sekcja “Let’s Start the Revolution”) prezentowane będą z oryginalną ścieżką dźwiękową oraz z napisami w języku angielskim i polskim.

Filmy z sekcji „Karaibskie głosy” prezentowane będą z oryginalną ścieżką dźwiękową oraz z napisami w języku polskim.

Udział we wszystkich pokazach filmowych oraz spotkaniach online jest bezpłatny. Udział w seansach online festiwalowych filmów długometrażowych (fabuła, dokument) odbywa się w formule VOD lub TVOD. Na seansach filmów długometrażowych (fabuła, dokument) obowiązują limity odtworzeń (od 100 do 300). Szczegóły w opisie konkretnych filmów na platformie Outfilm.pl.


Tegoroczny festiwal organizowany jest przez Stowarzyszenie Homo Faber oraz Fundację Camera Femina.

Organizacja festiwalu jest możliwa dzięki finansowaniu z Urzędu Miasta Lublin i przy współpracy z Centrum Kultury w Lublinie oraz Outfilm.pl.

Blok „Karaibskie głosy” realizowany jest w partnerstwie z Hairouna Film Festival (Saint Vincent).

Dziękujemy za wsparcie Salon Syrena, Red Zenith Collective, Calvert Journal oraz studentki i studenci Lingwistyki Stosowanej UMCS.