Strona główna > Projekty > Projekty > Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

Bookmark and Share

19. Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

HF (2021-07-21)



WATCH DOCS na stałe wpisał się w filmową mapę Lublina i po raz 19. możemy oglądać najlepsze filmowe produkcje o prawach człowieka.  

WATCH DOCS to jedna z dwóch największych na świecie imprez filmowych poświęconych prawom człowieka prezentujących filmy dokumentalne, w których zaangażowanie na rzecz praw jednostki łączy się ze sztuką filmową. Każdego roku na festiwalu pokazywanych jest ponad pięćdziesiąt światowej klasy filmów. Na międzynarodowym festiwalu w Warszawie, na festiwalu objazdowym w ponad trzydziesu polskich miejscowościach i w ramach festiwalu on-line rocznie ogląda je łącznie ponad sto tysięcy widzów.

WATCH DOCS jest najstarszym festiwalem filmów dokumentalnych w Warszawie – pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 2001 roku. WATCH DOCS to festiwal, na którym co roku można obejrzeć kilkadziesiąt premierowych pokazów i uczestniczyć w spotkaniach ze światowej sławy dokumentalistami. WATCH DOCS to ruch społeczny. Co roku w organizację międzynarodowej odsłony festiwalu zaangażowanych jest ponad stu wolontariuszy. Po międzynarodowym WATCH
DOCS organizowany jest festiwal objazdowy, który powstał i rozwija się wyłącznie w wyniku inicjatyw oddolnych z całej Polski. W ostatnich latach festiwal objazdowy odbywa się w ponad 30 miastach.

Festiwal WATCH DOCS powstał w 2001 roku jako program polskiej organizacji pozarządowej – Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Powstanie Fundacji poprzedziła siedmioletnia działalność Komitetu Helsińskiego w Polsce, który pracował w podziemiu od 1982 roku. Obecnie Fundacja Helsińska jest jedną z najbardziej doświadczonych europejskich organizacji pozarządowych zajmujących się prawami człowieka. Prowadzi programy edukacyjne, interwencyjne i monitoringowe. Znaczna część jej działalności dotyczy praw człowieka w państwach powstałych po rozpadzie ZSRR. Współorganizatorami festiwalu objazdowego jest ponad siedemdziesięciu partnerów z całego kraju.
 

Wszystkie projekcje filmowe będą się odbywać w Centrum Kultury w Lublinie przy ul. Peowiaków 12.


Zapraszamy do oglądania,

Do zobaczenia w kinie!


PROGRAM FESTIWALU



19 sierpnia (czwartek)

19:00 Sala Kinowa

BLOK KRÓTKICH METRAŻY



Co będziemy robić jutro
, 8' 2020 Białoruś, reż. Maksim Szwed
Milicja aresztowała Maksima Szweda podczas jednej z pierwszych powyborczych demonstracji w Mińsku. Przez kilka dni zastanawiał się, jaką Białoruś zobaczy po wyjściu z aresztu. Jak będzie wyglądał pierwszy dzień wolności? Co zjeść, czego się napić, dokąd najpierw pójść? To, co w końcu zobaczy, będzie jednak wspanialsze niż wszelkie wyobrażenia.

NAPISY PL + ENG






Jak mogę Ci pomóc
, 10' 2020 Białoruś, reż. Jekaterina Markawiec
Jekaterina Markawiec przygląda się w swoim filmie psychologom, którzy założyli wolontariackie centrum pomocy dla osób poszkodowanych podczas protestów. Wyrzucenie z siebie traumatycznych przeżyć przynosi pobitym ulgę. Nie ma jednak wątpliwości, że niespotykana brutalność milicyjnych ataków pozostawi w ich psychice głębokie ślady.

NAPISY PL + ENG






Jeszcze będzie normalnie
, 10' 2020 Białoruś, reż. Andrej Kuciła
Bohaterką powstałego dosłownie kilka dni po wybuchu masowych protestów na Białorusi filmu jest znana białoruska dziennikarka telewizyjna. Andrej Kuciła obserwuje ją w szpitalu, do którego trafiła po pobiciu przez milicję podczas demonstracji przeciwko sfałszowanym wyborom. Dlaczego, mając tak wiele do stracenia, zdecydowała się zaryzykować swoją pozycję i jak wyobraża sobie przyszłość?

NAPISY PL + ENG




Heda, 45' 2020 Polska, reż. Kamil Witkowski
Heda uciekła z Czeczenii do Polski z pięciorgiem dzieci od wojen i męża sadysty. W jednym z ośrodków dla uchodźców poznała Marinę, a od niej – słowo wolontariuszka. Odtąd pracowały razem, pomagając ludziom bez domu i tym samotnym w domach spokojnej starości, i tym w więzieniach. Kiedy Heda ciężko zachorowała, Marina wymyśliła dla niej ten film. To on właśnie trzymał Hedę przy życiu, pozwalając jeszcze raz i w jeszcze jednej roli podzielić się sobą z innymi. I dlatego, choć Heda zmarła niedługo po ukończeniu zdjęć, nie jest smutny i nie jest filmem o umieraniu. To wzruszający, prawdziwie siostrzeński dwugłos Mariny i Hedy o życiu, któremu smak nadaje dawanie. Z humorem i czułością, ale bez sentymetalizmu Marinie Hulii i Kamilowi Witkowskiemu udało się pokazać nam Hedę, prawdziwie piękny “kwiat Kaukazu”.

NAPISY PL + ENG


21:00 Wirydarz


Czysta sztuka, 51' 2019 Polska, reż. Maksim Szwed
Maksim Szwed podąża w swoim filmie śladami mińskiego artysty – Zahara Cudina, jednego z najciekawszych białoruskich młodych malarzy. Cudin inspiruje się działalnością… pracowników miejskiej administracji zamalowujących graffiti. Szarobure prostokąty skrywające osobiste wyznania, ale i polityczne hasła, stają się pretekstem do sformułowania żartobliwego artystycznego manifestu, nawiązującego do suprematyzmu Malewicza. Malarz spacerujący po mieście z wielkim białym płótnem przyciąga uwagę przechodniów, którzy chętnie angażują się w dyskusje o sztuce i życiu, oraz wszechobecnych tajniaków, węszących „polityczną prowokację”. „Czysta sztuka” to także film o Mińsku – jego monumentalnej architekturze, szerokich promenadach i wielkich blokowiskach. W tle co chwila pojawiają się maszerujący żołnierze, czołgi i transportery opancerzone. Pokaz siły w postaci wielkiej defilady metaforycznie zapowiada konfrontację władzy ze społeczeństwem.

NAPISY PL + ENG
 


20.08 PIĄTEK

19:00 Sala Kinowa


Jovanna dla klimatu, 15' 2019 Holandia, reż. Mirjam Marks

Jovannę, jak wielu młodych ludzi, zainspirowała do działania na rzecz klimatu szwedzka nastolatka Greta Thunberg. Idąc w jej ślady, Jovanna co piątek wychodzi na ulice w ramach “strajku szkolnego dla klimatu”, aby zwrócić uwagę dorosłych na problem, jakim jest widmo katastrofy klimatycznej. Dobrze wie, że spokojną przyszłość jej i jej rówieśnikom zapewnić może tylko natychmiastowe działanie. Wydaje się, że zdaje sobie z tego sprawę nawet lepiej niż politycy, których wzywa, by w końcu zadbali o planetę. Wie, że dzieci nie mogą głosować, dlatego nie pozostaje jej nic innego, jak manifestowanie w przestrzeni publicznej. Ta niezwykle dojrzała jak na swój wiek młoda Holenderka nie jest gołosłowna. Nie je mięsa, w domu nie ma lodówki, zrezygnowała z podróżowania samolotami, czasem marzy jej się słodki deser, którego sobie jednak odmawia, ponieważ jest zapakowany w plastikowe opakowanie. Role się odwróciły – to młodzież daje ważną lekcję troski o środowisko dorosłym. Tylko czy zdołamy ją na czas odrobić?

LEKTOR PL



Zielone kłamstwa, 93' 2018 Austria, reż. Werner Boote

Ekologiczne produkty – sposób na ocalenie świata przed katastrofą – czy sprytny marketingowy chwyt, napędzający konsumpcję? Werner Boote analizuje w swoim filmie rynek „zielonych” dóbr – począwszy od artykułów spożywczych a skończywszy na elektrycznych samochodach. Podróżując po świecie, zagląda za kulisy nowego, ekologicznego wizerunku korporacji. Demaskuje marketingowe strategie, które rosnącą świadomość społeczeństw Zachodu w kwestii ekologii potrafią wykorzystać do zwiększenia zysków. Pokazuje, jak często proste socjotechniczne triki wpływają na nasze postrzeganie danego produktu jako przyjaznego środowisku. Kiedy daliśmy sobie wmówić, że kupując „świadomie”, ratujemy świat? I że nasze zaangażowanie na rzecz środowiska może sprowadzić się właśnie do tego – do konsumenckich wyborów?

NAPISY PL + ENG


21:00 Wirydarz



Kiedy już wiesz, 104' 2020 Francja, reż. Emmanuel Cappellin

Jakie to uczucie, kiedy już wiesz, że nie zdarzy się cud, który powstrzyma klimatyczną katastrofę? Jako zaangażowany filmowiec i aktywista, Emmanuel Cappellin postanowił poświęcić swój film kwestii globalnego ocieplenia. Podczas podróży do Chin na pokładzie gigantycznego kontenerowca doznał załamania nerwowego. Klimatyczna depresja zmusiła go do przewartościowania życia i dokonania kilku kluczowych wyborów. Ale jego film nie jest kroniką wewnętrznych rozterek. Wychodząc od bardzo osobistych przeżyć, Cappellin nie traci z oczu szerszego kontekstu. Zamiast tworzyć kolejne ostrzeżenie przed nadciągającym kryzysem wskazuje, jak zminimalizować jego skutki. Odwiedza ludzi, którzy musieli nauczyć się radzenia sobie z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi i ich następstwami. Rozmawia z ekspertami, którzy szukają praktycznych rozwiązań na trudne czasy. Z niełatwymi pytaniami, które stawia jego film, prędzej czy później będziemy musieli się zmierzyć wszyscy.

NAPISY PL
 

21.08 SOBOTA

19:00 Sala Kinowa


Stolen fish. Kiedy zabraknie ryb, 30' 2020 Wielka Brytania, Polska, Hiszpania, reż. Gosia Juszczak

Budowa chińskiej przetwórni ryb całkowicie zmienia sytuację mieszkańców Gunjur na gambijskim wybrzeżu. Kiedyś ryby były podstawą miejscowej kuchni i ekonomii. Dziś, łowione w przemysłowych ilościach przez gigantyczne trawlery i przerabiane na miejscu na mączkę, trafiają do Chin i Europy jako pasza dla zwierząt hodowlanych. Tymczasem gambijscy rybacy, pozbawieni pracy, zasilają szeregi migrantów szukających lepszego życia w Europie. Odsłaniając kolejne kostki globalizacyjnego domina, autorka filmu oddaje głos tym, którzy najwięcej tracą w tej grze.

NAPISY PL + ENG



Złota trucizna, 74' 2019 Szwecja, RPA, Norwegia, reż. Sylvia Vollenhoven, Fredrik Gertten

Nienaganne maniery, charakterystyczna wymowa, szpilki, ekstrawaganckie kreacje, makijaż i biżuteria. Bohaterka filmu Sylvii Vollenhoven i Fredrika Gerttena to bardzo stylowa gwiazda, choć nie świeci na firmamencie biznesu ani mody. Z początku biznesowi giganci wydają się ją wręcz z dobrotliwym uśmiechem lekceważyć. Popełniają błąd – mają przed sobą obrończynię praw człowieka pierwszej wielkości, wybitną i nieustępliwą. Mariette Lefferink nosi ozdoby tylko ze sztucznego złota, bo czuje, że to prawdziwe jest brudne. Prawie dosłownie – używany przy jego wydobyciu uran wiatr roznosi z hałd – złowrogiej pamiątki po złotej przeszłości Johannesburga – i osadza na wszystkim dokoła. Właściciele wielkich kopalń ani państwo nie czują się odpowiedzialni za tragiczne skutki dla mieszkańców sąsiadujących z kopalniami ubogich dzielnic miasta. Z autoironią, ale i charakterystyczną pewnością siebie Mariette, była świadkini Jehowy, mówi: “Myślę, że być może Bóg stracił zainteresowanie ludzkością. I dlatego czuję, że teraz moim obowiązkiem jest wyjść z domu i spróbować przywrócić trochę poczucia sprawiedliwości.”

NAPISY PL


21:00 Wirydarz


Pewnego razu w Wenezueli, 99' 2020 Wenezuela, Wielka Brytania, Brazylia, Austria, reż. Anabel Rodríguez Ríos

Congo Mirador to pływająca rybacka osada na jeziorze Maracaibo. Choć widoki zapierają dech w piersiach, nie żyje się tu łatwo. Jezioro zarasta, wodę zanieczyszczają odpady z pobliskiej rafinerii. Jak w soczewce widać tu wszystkie problemy Wenezueli. Wieloletnie zaniedbania niewydolnego systemu, który, by przetrwać, posiłkuje się korupcją – na tyle powszechną, że nikt nawet nie próbuje jej ukrywać. Krzykliwą propagandę, maskującą chroniczne braki w zaopatrzeniu. Choć na ścianach wciąż wiszą plakaty z Chavezem, prawie nikt już tu nie wierzy w rewolucyjne ideały. Wioska rozłazi się w szwach – podobnie jak cały kraj. Głównymi bohaterkami filmu są dwie silne kobiety. Przedstawicielka lokalnej nomenklatury Tamara oraz nauczycielka Natalie, nie ukrywająca opozycyjnych sympatii. Choć stoją po przeciwnych stronach barykady, każda na swój sposób stara się walczyć o przyszłość Congo Mirador. Tymczasem zbliżają się wybory. Czy puste frazesy i obietnice wystarczą, by mieszkańcy wioski jeszcze raz poparli reżim, który nie ma nic więcej do zaoferowania? I czy Congo Mirador przetrwa choćby do końca filmu?

NAPISY PL + ENG

 
 
22.08 NIEDZIELA


19:00 Sala Kinowa



Wszystkie życia Kodżina, 88' 2019 Francja, reż. Diako Yazdani

Kodżin to młody kurdyjski gej, który za namową reżysera postanawia skonfrontować swoją społeczność z tematem tabu, jakim jest w jego kulturze homoseksualność. Bohater filmu ten swoisty eksperyment może przypłacić życiem, ponieważ wielu z jego rozmówców otwarcie przyznaje, że najchętniej wszystkich homoseksualistów widziałoby w trumnach. Panuje przekonanie, że homoseksualizm to choroba, którą da się wyleczyć, wypędzając z nieszczęśnika dżina, jaki zawładnął jego ciałem. Tak przynajmniej twierdzi znany imam - Kaszpirowski kurdyjskiej społeczności, który za pomocą różnych trików jest w stanie nie tylko “wyleczyć” homoseksualizm, ale również AIDS, raka czy Ebolę. Może wywołać to uśmiech niedowierzania, który jednak po chwili przeradza się w konsternację. “My, Kurdowie przez lata byliśmy prześladowani, jesteśmy nieakceptowani, chcą nas stłamsić. Nagraj film o oporze i wyzwoleniu Kurdystanu, wtedy będziemy z ciebie dumni” - słyszy reżyser od wujka. Jednak iracki Kurdystan oprócz dumy jego mieszkańców ze swojej narodowości i nieustannej walki o niepodległość otwarcie demonstruje uprzedzenie i odrazę do osób innej orientacji seksualnej. Sytuacja zmusza Kodżina do szukania azylu w Europie, gdzie trafia do…Polski. Błyskotliwy pełnometrażowy debiut Diako Yazdaniego przedstawia historię o wielkiej odwadze i uporze w dążeniu do życia w zgodzie z własna naturą, niezależnie od konsekwencji. Sam reżyser, irański Kurd, swoim przykładem daje nadzieję, że można przejść przemianę i z wrogości wobec odmienności stać się jej orędownikiem.

NAPISY PL + ENG
 

Organizator: Helsińska Fundacja Praw Człowieka  
Współorganizator: Stowarzyszenie Homo Faber
Współfinansowanie: Unia Europejska, Ambasada USA, Miasto Stołeczne Warszawa, Polski
Instytut Sztuki Filmowej, Open Society Foundation, Ambasada Królestwa Niderlandów
Partner festiwalu: Strefa Solidarności i Wolności
Patroni medialni: ngo.pl, OKO.press, Biełsat po polsku

Festiwal Objazdowy WATCH DOCS współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu dotacji Parlamentu Europejskiego w dziedzinie komunikacji. Parlament Europejski nie uczestniczył w przygotowaniu materiałów; podane informacje nie są dla niego wiążące i nie ponosi on żadnej odpowiedzialności za informacje i stanowiska wyrażone w ramach projektu, za które zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami odpowiedzialni są wyłącznie organizatorzy. Parlament Europejski nie może być również pociągany do odpowiedzialności za pośrednie lub bezpośrednie szkody mogące wynikać z realizacji projektu.